Nyheter
Storaffär i byråbranschen – Publicis Groupe köper för 44 miljarder
Publicerad: 15 april 2019, 05:26
Byrånätverken fortsätter att stärka sin dataanalys och hantering, så mycket kostar Mark Zuckerbergs personliga säkerhet och Nike "återfår" ett av sina största affischnamn.
Ämnen i artikeln:
Publicis GroupePublicis köper Epsilon
För snart två veckor sedan slog nyheten om att Accenture Interactive köper Droga5 ned som en bomb i byråbranschen.
Och nu kommer nästa miljardaffär. I helgen gick nämligen byrånätverket Publicis Groupes, där de svenska byråerna Starcom, Saatchi & Saatchi och LBi ingår, köp av dataanalysbolaget Epsilon igenom, ett köp som beräknas kosta Publicis cirka 44 miljarder kronor och som är det största i nätverkets 93-åriga historia.
Precis som flera andra byrånätverk slåss Publicis Groupe för att hålla lönsamheten uppe och har det senaste året fått se sitt aktievärde krascha. Köpet av Epsilon liknas av branschexperter vid IPG:s köp av Acxiom för 23 miljarder förra sommaren. Arthur Sadoun, Publicis Groupes vd, säger att köpet kommer snabba på nätverkets resa mot att bli mer digitala och datadrivna.
Zuckerbergs årliga säkerhetskostnad: 220 miljoner kronor
Facebook har de senaste åren fått kraftig kritik för att man blivit en plattform där innehåll som falska nyheter och desinformation sprids. Problemen blev särskilt uppmärksammade under det amerikanska presidentvalet 2016 och har sedan dess fortlöpt.
Kritiken har inneburit att Facebooks grundare och vd, Mark Zuckerberg, tvingats utså hat och hot från flera olika håll.
I helgen rapporterade The Guardian om att säkerhetskostnaderna för Mark Zuckerberg dubblades under förra året, från 9 miljoner dollar till cirka 22,6 miljoner dollar. I summan är även kostnaden för säkerhetsarbetet kring Mark Zuckerbers familj inräknat.
Tiger Woods vann US Masters – Nike inte sena på bollen
Tiger Woods är en av de främsta golfarna genom alla tider och en av 90 och 00-talets största sportprofiler. De senaste åren har han dock fått mer uppmärksamhet för händelser vid sidan av banan och samtidigt haft svårt att prestera på den. Tiger Woods är även, trots alla skandaler, ett av Nikes största affischnamn.
Så när Tiger under gårdagskvällen spelade hem sin första majortävling (den största typen av golftävling, spelas 4 ggr/år) på elva år var Nike inte sena att fira tillsammans med sin återuppstådda profil. Redan någon timme efter att Tiger Woods sänkt bollen i hålet släppe Nike tillsammans med Wieden+Kennedy kampanjfilmen "Same Dream".
Över 100 varumäken ville ta del av Game of Thrones-hajpen
Natten till måndag hade den sista säsongen av tv-serien Game of Thrones premiär. Premiären är en av de mest uppmärksammade någonsin, vilket innebär att varumärken också vill spegla sig i solljuset. Resumé lista i helgen några av våra favoritet, men det var bara ett litet axplock från de hundratals kampanjer med anspelning på serien som gått under helgen.
I en lite längre sammanställning har även den amerikanska branschtidningen AdWeek listat sina favoriter.
Socialdemokraternas Twitterkonto kapat
Under natten så kapades Socialdemokraternas Twitterkonto, det rapporterar TT. Kapningen uppmärksammades strax före klockan 02.00 under natten mot måndag då kontot började posta en del minst sagt uppseendeväckande tweets. Kaparna har även bytt ut partiets bild och kallar sig själva för "Bitcoindemokraterna".