Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Storåkers hjärnsläpp

Publicerad: 26 mars 2010, 12:34

Storåkers och systerbyrån IUM har fått insamlingsorganisationen Hjärnfonden som ny kund. Första kampanjen går upp nästa vecka och handlar om fyra stora hjärnsjukdomar.


Ämnen i artikeln:

Storåkers McCannHjärnfonden

Hjärnfonden har funnits i femton år men är en relativt okänd välgörenhetsorganisation. Det har de nu gett Storåkers och IUM, initiativ Universal Media, i uppgift att ändra på.
– Uppdraget är primärt att öka kännedomen, men även intäkterna, säger Eva Johansson, insamlingschef på Hjärnfonden, som valde  byråerna efter rekommendationer hon fått.
– Vi har sett och hört vad de gjort tidigare och fick en bra kontakt med dem.
I nästa vecka går den första reklamkampanjen upp på TV4 och DN.se. Men Hjärnfondens ambitioner är att utvidga marknadsföringen till djupare samarbeten även i redaktionell miljö.
Niclas Jensell är projektledare på mediebyrån IUM.
– Vi kommer att vara med i olika kreativa format under året. Det finns ett antal välgörenhetsorganisationer som är väldigt aktiva. Hjärnfonden är väldigt okänd, men när de blir mer kända hoppas vi komma fram på fler mediala fronter, säger han och beskriver konkurrensen om givarnas pengar som ”stenhård”.

Enligt honom är samhällskostnaderna för hjärnrelaterade sjukdomar fem gånger så stora som kostnaderna för cancersjukdomar. Samtidigt satsar samhället fem gånger så mycket på cancerforskning jämfört med forskning om hjärnsjukdomar.
En utmaning för byråerna är att förklara hur hjärnsjukdomar som migrän, ADHD, Alzeimers, alkoholism, stroke påverkar människors liv. Balansgången ligger i att visa något nästan alla känner igen sig i utan att skrämmas.
– Detta handlar om livskvalitet i vardagen. Många är drabbade eller kan drabbas när som helst. Mitt i livet kan man plötsligt få stroke. VI vill beröra utan att skrämma och tycker att vi har hittat en bra ton för det, säger Anders Skagerfält, projektledare på Storåkers.

I de första reklamfilmerna skildras vardagen för en skolflicka med ADHD, en migräniker, en alzeimersjuk och en person som drabbas av stroke.
– Vi spelar upp tydliga vardagssituationer som människor känner igen sig i. Sånt som händer varje dag. Man ska känna igen sig, och få sig en liten tankeställare, säger Anders Skagerfält.

Arbetsgrupp: Hjärnfonden

Byrå: Storåkers McCann
Uppdragsgivare: Generalsekreterare Bo Ingermarsson, insamlingschef Eva Johansson
Projektledare Anders Skagerfält, art director Peter Eriksson, copywriter Anna Perrolf, produktionsledare Amel Maaoui.
Produktionsbolag – Callboy. Max Vitali regissör, Henrik Andersson producent, Lol Crawley fotograf, Matti Bye kompositör, Mats Sandin, Colony, byråproducent.
Mediabyrå: Initiativ Universal Media
Dm-byrå: Nordengren 1
Webbyrå: Oddwill och Webdoc

Ulrika Fjällborg

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.