Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Storåkers kan tappa Telia

Publicerad: 15 Oktober 2008, 14:26

Storåkers McCann kan tappa ett av Sveriges största reklamuppdrag när Telia nu väljer att gå ut i en rekordpitch. Totalt står ett byråarvode på 35 miljoner kronor på spel. – Vi har jobbat länge med Storåkers så det känns naturligt att göra det nu, säger Josefin Lundmark på Telia.


Storåkers gör bland annat Telias populära reklamsåpa.

Telia anses vara Sveriges enskilt största reklamuppdrag och Storåkers har jobbat med det i fem år. Under 2007 köpte Telia reklam för 700 miljoner brutto.  Arvodet för Storåkers uppges ligga någonstans mellan 35 och 40 miljoner kronor årligen. Byrån har bland annat tagit fram reklamen om Teliafamiljen som framgångsrikt har rullat under de senaste åren.

Telias marknadschefer dementerade Resumés uppgifter om en pitch för några veckor sedan. Nu gör de helt om:
– Vi gör nu en översyn där vi tittar på reklambyråsamarbetet. Vi går också ut och pratar med externa byråer. För oss är det självklart naturligt att vi utvärderar våra samarbeten. Vi har jobbat länge med Storåkers så det känns naturligt att göra det nu, säger Josefin Lundmark, en av flera marknadsdirektörer på Telia.

Telia har tidigare i år gått ut i en pr-pitch, en mediebyråpitch och valt nya dm-byråer.
– Därför känns det nu naturligt att se över vår strategiska byrå. Storåkers har gjort ett bra jobb men vi vill garantera att vi jobbar med de bästa byråerna, säger Josefin Lundmark.

Pitchen rör bara reklamavtalet med Storåkers. Det nor-diska avtalet med McCann påverkas inte. Telia är också noga med att påpeka att Storåkers är med i pitchen.
– Vi är ute efter en reklambyrå som har kapacitet att jobba med ett sådant konto som vi faktiskt är. Byrån ska klara av att kommunicera ut vår affär, säger Josefin Lundmark.

Läs om vilka byråer som utmanar Storåkers i veckans nummer av Resumés papperstidning.

Claes de Faire

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.