Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Storåkers McCann gör reklam för Moderna Museet

Publicerad: 8 november 2007, 12:22

Idag börjar två nya filmer från Storåkers McCann rulla i TV4. Kunden är oväntat Moderna Museet som vill upplysa allmänheten om att de ordinarie lokalerna är mögelskadade och att de nu finns på ny adress.


Det är första gången ett museum gör tv-reklam. Och förmodligen den sista film som kommer ut ur nedlagda produktionsbolaget Pettersson & Åkerlund.- Vi jobbar med både Nordiska Museet och Moderna Museet. Det är våra drömkunder. Vi har haft möjligheten att göra en mängd roliga saker i alla olika medier. Anspelningar på porrbilarna, installationer, lappar på stan. Moderna Museet har varit väldigt öppna för kreativitet, säger Michael Storåkers, vd på Storåkers McCann.Moderna Museet drabbades av mögelskador för drygt ett år sedan. Museets utställningar flyttade därför temporärt till nya adresser på Klarabergsviadukten 61. I de lokalerna ska museet husera till och med nästa årskifte då de gamla lokalerna på Skeppsholmen ska vara sanerade.- Men vi måste fortfarande arbeta in den nya adressen, säger Michael Storåkers.Det är dock inte helt okomplicerat att arbeta med museeverksamhet.- Det kan vara svårt med konst för att det ska vara så högtidligt, men grundtanken är att göra Moderna Museet mer tillgängligt och mindre pruttigt. Andra museer kan säga; detta har vi gjort och det här är vårt typsnitt. Skapa utifrån det. Men för Moderna Museet har vi fått fria händer att skapa till exempel hela den grafiska profilen, , säger Michael Storåkers.Se båda filmerna i Resumés excellenta filmrum - klicka härArbetsgrupp:Uppdragsgivare: Lovisa Lönnebo kommunikationsdirektör Moderna Museet. Arbetsgrupp: Michael Storåkers, projektledare, Johanna Carlgren, produktionsledare, Mia Cederberg, copywriter, Klaudia Jablonska, AD, Karin Strandberg originalare. Produktionsbolag Pettersson & Åkerlund: Regissör Jesper Hiro och Kristoffer Diös.

Andreas Johansson

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.