Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Storåkers sprider Warhol viralt

Publicerad: 6 februari 2008, 15:55

I veckan öppnar Moderna Museets Andy Warhol-utställning och Storåkers satsar återigen på en viral kampanj som även ska visas på ”udda ställen”. – Vi ville visa något annat än de traditionella Monroe-motiven, säger ad Jonas Frank.


Skyltfönster på NK.

Printannons.

Mot bakgrund av förra årets jättescoop för Expressen som avslöjade att en rad av Andy Warhols Brillo-boxar var falska har Moderna Museet lyckats tajma jubileumsutställningen perfekt. Tidningar har i flera spaltmeter förklarat Andy Warhols konst för de läsare som inte redan kände till konstnären.

Men det är inte Brillo-boxarna som står i centrum på utställningen som har premiär i veckan, 40 år efter den uppmärksammade utställningen där Brillo-boxarna först sågs i Sverige. I stället är det en annan sida av Warhol som visas, vilket Storåkers McCann tagit fasta på i kampanjen för utställningen.

I 2006 års "Africa Remix" och förra årets ”Tio historier – svensk konst ur museets samling” gjorde man filmer som man hoppades skulle spridas viralt. Även nu har man samma upplägg.

– Vi har ju inte så mycket pengar att använda när vi jobbar med Moderna Museet så vi försöker göra något viralt, förklarar ad Jonas Frank.

– Filmen vi gjort är en blandning av gammalt material, filmer som Warhol gjort, och nyinspelat.
Den ska fungera som en teaser för filmerna som ingår i utställningen. Nils-Petter Sundgren är med i filmen dels för att han träffat Warhol vid flera tillfällen men också för att han är Sveriges främsta filmkritiker, förklarar Jonas Frank.

Filmerna visas även på ”udda platser” som en storbildsskärm på Stureplan och på Berns nattklubb. Den visas också i ett skyltfönster på NK där man byggt upp en variant av Warhols Factory.

– Vi hoppas att folk ska se att det finns andra sidor av Warhol än till exempel soppburkarna.

Förutom filmen gör man även print- och utomhusannonser.

Arbetsgrupp

AD Jonas Frank
Regissör Amir Chamdin
Copy Hanna Belander
Produktionsledare Anna Wallin
Projektledare Michael Storåkers
Kund Lovisa Lönnebo

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.