Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Storbråk om Media Path

Publicerad: 14 januari 2009, 12:54

Mediebyråerna är rasande på auditföretaget Media Paths kopplingar till Sveriges Annonsörer. Misstron är avgrundsdjup och misstankarna om brister i sekretessen växer. – Media Path har en enorm konkurrensfördel av att ligga under Sveriges Annonsörers vingar, säger Christian Rissel, tv-chef på Mediaedge CIA.


Ämnen i artikeln:

Joachim NordlindAnders Ericson

Ola Begström, OMD; Susanne Arnborg, Sveriges Annonsörer; Johan Drakenberg, Branschmedia och Anders Ericson Sveriges Annonsörer.

För knappt ett år sedan startade Sveriges Annonsörer tjänsten ”media path” som en service åt sina medlemsföretag. Rådgivaren Susanne Arnborg skulle hjälpa annonsörerna köpa medie­utrymme ”till rätt pris” med hjälp av auditing, alltså jämförelse av annonsörens pris mot det pris en pool av konkurrenter hade fått betala för liknande medieutrymme.

Många lyfte på ögonbrynen eftersom det redan fanns två fristående auditföretag på den svenska marknaden, Accenture och Etat Control.

– Jag är jätteförvånad över att Sveriges Annonsörer startar en kommersiell verksamhet som Media Path, säger MTG:s försäljningsdirektör Joachim Nordlind. Vad blir nästa steg, ska de starta mediebyrå också?

– Tanken på att mina priser ska ligga hos Sveriges Annonsörer är inte så lockande. Och vi har sekretessavtal mot tredje part med våra annonsörer. Om de ska ingå i en pool måste de ha vårt medgivande. Det sker inte alltid och det måste vi sträcka upp under 2009.

OMD:s vd Ola Bergström är lika kritisk till Sveriges Annonsörers initiativ:
– Vi vill ha konkurrens på lika villkor, men det kan ifråga­sättas med tanke på Media Paths koppling till Sveriges Annonsörer.

Branschmedias vd Johan Drakenberg tror inte att auditföretag pressar priserna:
– Sveriges Annonsörer hamnar här på flera stolar. Juridisk hjälp till medlemmarna är väl bra, men här dömer man godtyckligt andras affärer. ­Oegentligheter ska rökas ut, men de kan vanliga revisorer hitta.

Sveriges Annonsörers vd Anders Ericson lovordar inte oväntat Media Path:
– Det är en otroligt eftertraktad och medlemsdriven tjänst. En tv-pool ska sjösättas den första februari, sedan ska vi gå vidare med fler pooler under året. Jag förstår att tv-företagen och mediebyråerna inte gillar att bli granskade. De är oroliga att poolstatistiken ska gå ut på marknaden, men den finns bara hos annonsören och Media Path.

Läs mer om striden i Media Path i veckans nummer av Resumés papperstidning.

Leif Holmkvist

Reporter

leif.holmkvist@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News