Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Storbråk på JG Communication

Publicerad: 16 juni 2010, 14:05

Storkunder som försvinner, tunga chefer som drar och storbråk kring kollektivavtal. Enligt insatta källor blåser det hårt kring en av Sveriges största kommunikationsbyråer, JG Communication, före detta Journalistgruppen. Samtidigt har vd fördubblat inkomsten mellan ­taxeringsåret 2008–2009.


Ämnen i artikeln:

JG Communication

truefalse

JG Communications vd Henrik Johansson (Foto: JG Communication)

Resumé kan avslöja att JG Communication har tappat flera större uppdrag värda mångmiljonbelopp vart och ett. Förutom Fastighets­ägarna och Barncancerfonden har byrån tappat stora delar av SAS, hela SSAB och dessutom har storkontot SEB minskat kraftigt:
– SAS-uppdraget var värt sju–åtta miljoner kronor per år. SEB brukade ligga på tio miljoner kronor per år, men har krympt till ett minimum, säger en insatt källa.

På sin tid var Journalistgruppen lite av en institution inom sitt område, produktion av kundtidningar. År 2001 köpte riskkapitalbolaget Bure verksamheten. År 2004 förvärvade Citat Journalistgruppen. I samma­ veva fick Citat Journalistgruppen, som företaget hade bytt namn till, ett av Sveriges största kommunikationsavtal med ­Ericsson, ett kontrakt som än i dag sysselsätter 75–80 personer. År 2008 köpte statsägda, finska Edita Citatkoncernen. Därefter har byrån tappat flera kundkontrakt. Situationen underlättas inte av att en rad tyngre chefer har valt att lämna.

Chefen för konsultverksamheten, Emma Agneborg, har slutat för att bli kommunikationschef på ett annat företag, Jonas Blomqvist, chef för skribentverksamheten, har börjat på Ottoboni, och Thomas Pettersson, som skulle ansvara för tidningsproduktionen, har övergått till frilansverksamhet. I förra veckan stod det klart att kundansvariga för Ericssonkontot, Sara Leffler Morge, lämnar. Inte helt lägligt eftersom Ericsson-avtalet omförhandlas i höst.

Samtidigt går konsultverksamheten bra för JG, enligt uppgift till Resumé:
– Det är den gamla delen som är den stora huvudvärken, det vill säga tidningsproduktionen, säger en insatt källa.

I maj gick JG Communication ut med att man varslar tio procent av personalen, framför allt skribenter och formgivare, bland annat hela redaktionen på Fastighetstidningen.
– Jag har varit chefredaktör i femton år, de sista tre som konsult för JG. Från den sista juni tar Intellecta över. Varför vet vi inte, men det talas om en nystart, säger Per-Yngve Bengtsson, chefredaktör på Fastighetstidningen.

Samtidigt menar Resumés källor att det finns en rad undersökningar som visar att kundtidningsbranschen är en framtidsbransch:
– Ledningen kan inte skylla på marknaden. Ytterst handlar det om hur man har skött det hela.

En bidragande orsak verkar vara att vd Henrik Johansson har dålig förståelse för hur  incitament som bonusar och liknande skapar engagemang hos medarbetarna. Samtidigt uppges han ha varit starkt drivande för att införa ett särskilt bonussystem för cheferna:
– Vi frågade hur bonussystemet fungerade och vilka som får del av det, men fick inget svar, säger en ytterligare källa.

Ett annat, större irritationsmoment är att ledningen kraftigt har motsatt sig kollektivavtal. Enligt uppgift hölls en omröstning bland personalen. Flera oberoende källor pekar på att det blivit en ytterst otrevlig stämning och att personer som har drivit frågan har tvingats till särskilda samtal med cheferna. Det förekom även hot kring att andra förmåner skulle begränsas till ett minimum. Till slut röstade personalen emot.

Samtidigt har vd Henrik Johansson ökat sin förvärvsinkomst från 1 067 250 kronor taxeringsåret 2008 till 1 874 805 kronor 2009. Samma­ period uppges att han ha infört lönestopp för cheferna.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

JG Communication

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.