Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag14.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Storsatsande Droga5 aviserar global expansion

Publicerad: 24 Oktober 2019, 06:20

Droga5:s grundare David Droga.

Accenture Interactive och Droga5 aviserar ytterligare expansion, 55+ vill ha "sexiga" och "inspirerande" varumärken och gigantisk Brexitkampanj tros ha begränsad effekt, det och mer i dagens morgonsvep.


Tidigare i år köptes Droga5, en av världens främsta reklambyråer, upp av konsultbolaget Accentures marknadsföringsgren Accenture Interactive. Accenture har tidigare köpt på sig en rad olika byråer men med köpet av Droga5 väntas jätten ta ytterligare ett än tydligare steg in på den kreativa marknaden. Branschanalytiker har kallat affären för en "gamechanger".

LÄS MER: Miljardaffär i byråbranschen – Accenture Interactive köper Droga5

Hittills har Droga5 haft kontor i London och New York men tillsätter nu en rad nya chefer som ska göra Droga5 redo för global expansion. Bland annat har man tillsatt Neil Heyman som ny global kreativ chef. De övriga regioncheferna kommer inifrån företaget, något Droga5 hoppas ska borga för en bibehållen kultur under de nya ägarna.

LÄS MER: Så reagerar branschen på Accentures köp av Droga5

– Med tanke på vilken framgång våra kontor i London och New York har haft känns det otroligt spännande att tillsammans med Accenture Interactive ta vårt erbjudande till nya och attraktiva marknader, berättar David Droga, vd på Droga5, enligt The Drum.

McDonalds partnerskap med Uber Eats = en succé

McDonalds och Uber Eats började samarbeta redan under förra årets fotbolls-VM då Uber i Sverige erbjöd gratis hemkörning från just McDonalds under turneringen. När McDonalds i Storbritannien nu presenterar sin kvartalsrapport har man lyckats öka försäljningen med 5,9 procent i jämförelse med samma period förra året. I rapporten härleder man en stor del av ökningen till just partnerskapet med Uber Eats, det rapporterar MarketingWeek.

Studie visar att 55+ vill ha "sexiga" och "inspirerande" varumärken

I Sverige har frågan om ålder blivit allt hetare, inte minst i kommunikationsbranschen. Målgruppen är den köpstarkaste men kritiker menar att många äldre, kanske främst de över 65, i reklam porträtteras på ett stereotypt och missvisande sätt.

Nu visar en ny studie från konsultfirman Brilliant Noise att de över 55 i jämförelse med andra målgrupper upplever att deras favoritvarumärken är "sexiga". Målgruppen vill även ha autentiska, säkra och traditionella varumärken medan de mellan 18-34 i dubbelt så hög utsträckning föredrar varumärken som är förknippade med unicitet och kreativitet, det rapporterar Campaign.

Manchester City hånas för influencersamarbeten

Efter att ha sökt influencers som kan hjälpa till att bidra till "den fantastiska stämningen" på sin hemmaarena Etihad Stadium har fotbollsklubben Manchester city hånats friskt på sociala medier. I årets Champions League har klubben lottats mot en rad mindre klubbar, något man menar innebär en sämre stämning vilket influencers kan hjälpa till att stävja.

Nidbilden kring klubben och dess hemmamatcher är att deras kvalitet på planen på många sätt överstiger stämningen på läktarna, varför motståndarfans var snabba till att håna initiativet, det rapporterar Mirror.

Gigantiska Brexitkampanjen tros ha begränsad effekt

I september lanserade den brittiska regeringen landets största reklam- och informationskampanj sedan andra världskriget. Budgeten ligger på 100 miljoner pund och i kampanjen uppmanar regeringen både privatpersoner och företag att göra sig redo för Brexit. I en ny rapport från National Audit Office (NAO) slår myndigheten dock fast att kampanjen kan ha varit bortkastade pengar då osäkerheten kring Brexit fortfarande är mycket stor.

Tidigare har kampanjen kritiserats från oppositionspolitiker för att den anses vilseleda medborgarna om när utträdet ur EU verkligen ska ske, det rapporterar The Drum.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.