Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Storskandal skakar Wall Street Journal

Publicerad: 13 oktober 2011, 06:12

Andrew Langhoff, publisher för Wall Street Journal Europe, har tvingats avgå efter ny tidningsskandal i Murdochs medieimperium.
Langhoff förmedlade pengar och ”köpta” artiklar till företag som hjälpte till att blåsa upp tidningens upplaga.


Det är engelska The Guardian som grävt fram oegentligheterna på Wall Street Journal som köptes av Rupert Murdochs företag News Corp 2007. Tidigare i år var The Guardian ledande i bevakningen av avlyssningsskandalen på Murdochägda News of the World.

Avslöjandet leder till topparna i Murdochs imperium men än så länge är det bara Europachefen Andrew Langhoff som, i går, har lämnat sin post.

Langhoff har sedan 2008 agerat för att företag förmedlat en större del av tidningens europeiska upplaga till studenter på universitet runt om i Europa. Företagen har köpt tidningarna för en bråkdel av det ordinarie priset. Som tack fick företagen gratis annonsering i Wall Street Journal.

Redan här var agerande från tidningen högst tveksam. Men det skulle bli betydligt värre. Holländska företaget Executive Learning Partnership, ELP, var störst ”sponsor” och förmedlade 16 procent, 12000 exemplar, av hela den europeiska upplagan. På helårets köpte ELP 3,1 miljoner exemplar. Tidningarna fick företaget köpa för 1 cent per styck.

2010 ansåg dock ELP att man fick för lite effekt av arrangemanget. Då förklarade Andrew Langhoff att han var villiga att förbättra kontraktet. Om ELP fortsatte at hjälpa till med att blåsa upp upplagan skulle företaget få gratis annonsering och Langhoff lovade publicera minst tre rapporter gjorda av ELP på redaktionell plats. Bland annat publicerade man för ett år sedan en helsida om en rapport, om sociala medier, som ELP hade gjort.

Artiklarna väckte irritation på redaktionen men ännu värre var att inte heller ELP var nöjt.

Därför skapade Langhoff ett komplicerat arrangemang som gick ut på att Wall Street Journal betalade ELP för att köpa upplaga av Wall Street Journal.

Det blev för mycket kontroversiella affärer. En anställd på Wall Street Journal Europe kontaktade jurister på huvudkontoret i New York och berättade om vad som höll på att hända. Han ombads att hålla tyst men tidningsledningen valde att inte att agera. Enligt The Guardian blev även Les Hinton, vd för Wall Street Journals moderbolag Dow Jones, informerad om vad som hände i Europa. Hinton var då Rupert Murdochs närmaste man men tvingades tidigare i år avgå på grund av avlyssningsskandalen på News of the World.

Personen som varnade tidningsledningen har slutat.

Men det var i samband med att The Guardian började ställa frågor till Wall Street Journals som Andrew Langhoff avgick. Enligt Wall Street Journal ska man inleda en egen undersökning om vad som inträffat.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.