Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Storslam för norsk F&B-byrå

Publicerad: 9 mars 2010, 19:54

I fredags delades Norges motsvarighet till Guldägget, Gullblyanten, ut. Och vinnaren blev en, åtminstone delvis, svensk byrå: SMFB, hälftenägd av göteborgska F&B.


På Forsman & Bodenfors gläds de idag med sina kollegor på norska dotterbolaget SMFB som tog storslam på Norges årliga reklamtävling Gullblyanten i fredags. Inte mindre än fem guld och två silver förlänades byrån i tävlingen.

SMFB fick, enligt den norska reklamtidningen  Kampanje, fem guld för följande tre kampanjer:

- Kiwi-kampanjen «Bleieavtalen», som fick guld både i kategorien Årets hantverk – art direction och i kategorien Film. Filmen i fråga är för övrigt producerad av svenska Acne.
   - Kunden Freia/Kraft Foods med webbkampanjen www.kvikklunsj.no i kategorien Interaktive medier, producerad av svenska B-Reel, och för «Freia strøssel og topping» i print.
   - Narvesenkampanjen «Obama in Oslo», som gick utomhus i samband med  utdelningen av Nobels fredspris i december i fjol. Narvesen är Norges motsvarighet till svenska Pressbyrån.

Det placerar SMFB på översta prispallen tillsammans med Norges fin-byrå nr 1, Try, som också tog fem guld i årets tävling.

– För oss markerar det ett kreativt genombrott. Vi är jätteglada för att få bekräftelse på att vi gjort bra jobb under det gångna året, säger  byråns vd Christian Steen.

Han beskriver samarbetet med F&B som mycket gott.
– De är mer som vänner och partners än ägare. Vi är ganska lika varandra och både arbetar och festar  bra tillsammans, vilket är en bra egenskap,  säger han.

Samarbetet över nationsgränserna beskriver både han och Filip Nilsson, cd på F&B, som relativt flitigt.

– Vi jobbar mycket tillsammans, speciellt digitalt. Det händer rätt ofta att de kommer ner och hjälper oss i pitcher och andra tillfällen när vi behöver hjälp, säger Filip Nilsson.

För SMFB är F&B en bra sparringpartner:
– Det är väldigt bra att ha tillgång till så erfarna och kompetenta människor när man bygger en kreativ byrå, säger Christian Steen

SMFB ägs sedan tre år tillbaka till 50 procent av F&B i Sverige och till 50 procent av åtta personer som jobbar på byrån.

Läs Kampanjes rapportering här.

Ulrika Fjällborg

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.