Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Storstadspress backar mest, bio ökar mest

Publicerad: 8 november 2007, 12:21

Hittills under året har annonsvolymen sjunkit med 9,5 procent. Det rapporterar mediebyråerna och Reklamförbundet genom mediebarometern för september.


Just under september månad kan man dock se en liten ökning. De totala investeringarna i traditionella medier uppgick då 834 mkr, en ökning med 0,9 procent jämfört med samma period förra året.Men även om raset har avtagit under året, från -23 procent i januari, är utvecklingen under kommande månader svårbedömd. Det menar Johan Kalm på Carat Sverige som står bakom mediebarometern i september.Mest minskar storstadspressen. Minskningen ligger på 22,8 procent motsvarande 268 mkr, under januari-september. Orsaken är främst den minskade platsannonseringen.Nedgång för den lokala dagspressen ligger på 14,6 procent. Motsvarande siffra för kvällspressen är 15,9 procent.TV-investeringarna följer den totala trenden. Nedgången i januari på 21 procent har successivt förbättrats till - 2,1 procent för januari-september. Internet har minskat med 15,3 procent och radio med 10,0 procent.Bio står för den största ökningen under året, +15,1 procent januari-september.Även utomhus ökar något, med 0,9 procent.

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.