Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Storyfire köper upp produktionsbolaget Adnews

Publicerad: 24 april 2019, 11:31

Calle Gårdman (cd och grundare Adnews), Simon Thedin (vd och grundare Adnews), Tobias Bringholm (vd Storyfire) och Kay Höök (COO Storyfire).

Contentbolaget Storyfire slukar produktionsbolaget Adnews som istället blir ett eget affärsområde inom Storyfire. Tillsammans har de två bolagen en omsättning på cirka 45 miljoner kronor.


Ämnen i artikeln:

Storyfire

Storyfire grundades 2014 och har sedan starten satsat på kvalitativt content. Tidigare i historien har man samarbetat med bland annat Expressen, Dagens Industri och Paf. Dessutom ligger man bakom Pantameras uppmärksammade Instagramkanal "Pantamerahumor" med profiler som Johanna Nordström, Vanessa Andersson och Henrik Wahlström.

Nu köper de upp produktionsbolaget Adnews. Tanken är att man genom köpet ska kunna sälja ett mer fullskaligt erbjudande till sina kunder.

– Adnews är en perfekt förstärkning som breddar hela vårt erbjudande. De har förstått skillnaden mellan reklam och redaktionellt nyhetsskapande och hur man kan kombinera dem båda, vilket förenar oss i vår vision om företaget. För vår del handlar det om att förvalta och utveckla Adnews redaktionella spetskunskaper. Det här är ytterligare en pusselbit som läggs på plats i Storyfires utveckling. Storyfire är nu ett komplett berättarhus inom film och kommunikation, säger Tobias Bringholm som är vd på Storyfire.

Adnews grundades 2013 och omsatte 2017 15,4 miljoner kronor med en rörelsemarginal på fyra procent. Storyfire i sin tur omsatte samma år 29,8 miljoner kronor med en negativ vinstmarginal på 35 procent. I samband med förvärvet blir Adnews grundare Calle Gårdman och Simon Thedin delägare i Storyfire.

– Storyfire har knäckt en kod för hur film ska berättas. Det vill jag vara en del av. Därför är det här det bästa utvecklingssteget för Adnews jag kan tänka mig. Adnews har utvecklat redaktionella webb-tv-koncept om hur vi kan lösa några av samhällets viktigaste utmaningar. Under de senaste åren har vi utvecklat tv-serier för webben med några av Sveriges främsta varumärken och publicister. Tillsammans med Storyfire kommer vi att kunna utvecklas ytterligare, säger Simon Thedin, grundare av Adnews.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Storyfire

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.