Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Nyheter
Publicerad: 24 april 2009, 08:56
Pseudonymen Simontsmall fick nog.
När kontot för en Nya Zeeländsk vodka gick till en obskyr byrå i London tog han ut sin hämnd – viralt på Youtube.
Känner du sig också bestulen efter en pitch där kunden väljer credd före innehåll? Du är inte ensam.
”Simontsmall” –pseudonymen för en australiensisk digitala strateg – blev så förbannad när kontot för en Nya Zeeländsk vodka med namnet 42Below gick till en ospecificerad byrå i London att han förvandlades till den Digitala hämnaren.
Han skapade helt sonika en egen film som strimlar creddiga Londons byråvärld – på längden och tvären.
Simontsmall utmålar byråerna i London som bluffar, som stjäl idéer, skryter om meningslösa tävlingar, skinnar kunder och utnyttjar praktikanter och låter folk jobba gratis.
WCRS och Wieden & Kennedy tillhör byråerna som får sig en känga i filmen.
När får vi se det första svenska exemplet på en viral pitchhämnd?
Peter Willebrand