Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Strategens virala pitchhämnd

Publicerad: 24 April 2009, 08:56

Pseudonymen Simontsmall fick nog. När kontot för en Nya Zeeländsk vodka gick till en obskyr byrå i London tog han ut sin hämnd – viralt på Youtube.


Känner du sig också bestulen efter en pitch där kunden väljer credd före innehåll? Du är inte ensam.
”Simontsmall” –pseudonymen för en australiensisk digitala strateg – blev så förbannad när kontot för en Nya Zeeländsk vodka med namnet 42Below gick till en ospecificerad byrå i London att han förvandlades till den Digitala hämnaren.

Han skapade helt sonika en egen film som strimlar creddiga Londons byråvärld – på längden och tvären.
Simontsmall utmålar byråerna i London som bluffar, som stjäl idéer, skryter om meningslösa tävlingar, skinnar kunder och utnyttjar praktikanter och låter folk jobba gratis.
WCRS och Wieden & Kennedy tillhör byråerna som får sig en känga i filmen.

När får vi se det första svenska exemplet på en viral pitchhämnd?

Peter Willebrand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.