Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Studenterna bakom uppmärksammad CP-kampanj i Göteborg

Publicerad: 28 Maj 2019, 11:56

I förra veckan vaknade invånare i Göteborgsstadsdelen Haga upp till gerillabudskap på marken med den sprejade texten "CP-fri zon" och överkryssade handikappsymboler. Turistkartonar hade klistrats över med egna kartor över Göteborgs "CP-fria zoner".


Avsändare för kampanjen är Göteborgskooperativet för Independent Living (GIL) bakom aktionen står  de två Yrgo-studenterna Hampus Corneliusson och Tobias Müller som går sista året på skolans kreatörsutbildning och just nu gör praktik på Forsman & Bodenfors. GIL har gjort flera uppmärksammade och prisade kampanjer bland annat CP-ölet som belönades med silverägg 2013.

Duon bytte ut turistkartorna mot egna kartor över alla Göteborgs CP-fria zoner, sprejade överstrukna handikappsymboler på gatorna i stadsdelen Haga med omnejd, satte upp affischer och kartor på valda platser,  skickade hem information om Göteborgs CP-fria zoner till hushåll i Göteborg och producerade en animerad film på temat CP-fria zoner. Sedan i januari har man också jobbat fram portalen cpfriazoner.se – en sajt där allmänheten kan skriva under ett upprop och skicka till kommunen.

I veckan har TV4, ETC Göteborg och GP varit tre medier att uppmärksamma kampanjen.

–Vi planerar att ta det här vidare GIL är en modig och provokativ aktör och ämnet engagerar medierna. Det är uppenbart att det här är ett reellt problem i Göteborg som inte uppfyller kraven på tillgänglighet, säger Tobias Müller till Resumé.

Om CP:t kommer from GIL Personlig assistans on Vimeo.

Syftet med kampanjen är att uppmuntra till ett offentligt samtal om tillgänglighet och funktionsfrågor.

– Det har varit en utmaning att hela tiden ligga på rätt sida om gränsen till vad som är OK och inte. Vi har arbetat med humor, satir och provokation – men viktigast har naturligtvis hela tiden varit att få fram GIL:s budskap. Under arbetet har vi refererat till det som Black Mirror-effekten, att brottas med oväntade etiska dilemman, fyller Hampus Corneliusson, art director i.

Kampanjen har hittills nått en spridning på över 650 000 visningar ett hundratal namnunderskrifter samlats in.

Uppdragsgivare: Göteborgskooperativt för Independent Living (GIL)

Team:
Tobias Müller, Copywriter, PR
Hampus Corneliusson, Art Director, PR

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.