Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Studie: Facebook ökar bolagens försäljning med 24 procent

Publicerad: 25 januari 2013, 08:49

Analysbolaget Aggregate Knowledge har specialstuderat 25 kampanjer under Q4. Rapporten visar att medieplaner som inkluderar Facebook gav 24 procent mer i försäljning än kampanjer som inte hade med den kanalen i upplägget.


Ämnen i artikeln:

Facebook

David Jakubowski är vd för Aggregate Knowledge. Han uppger bland annat att mediaplaner där Facebook är inkluderat fokuserade på att  använda den sociala nätverketsjätten premium-annonsutrymme i kombination  med annonser på högersidan.

Kampanjerna där Facebook ingår som kanal  inkluderade som regel även displayannonsering, annonsering  via olika sociala  verktyg samt annonsering via sökmotorer, men även i vissa fall mobil  webb och e-post, enligt Adweek.

Studien visar också att hela 45 procent av den målgrupp man nådde var unik för just Facebook.

Facebooks analyschef, Brad Smallwood, hävdar att studien  från Aggregate Knowledge ligger i linje med oberoende studier som  Facebook har låtit utföra.

Brad Smallwood pekar bland annat på en studie  från Datalogix indikerade att kampanjer som fokuserade på att nå ut i  till många människor i stället för att skapa massa klick hade 70 procent  högre avkastning på investerat kapital, ROI, enligt Adweek.

Han vill  dock lägga in en brasklapp i det att marknadsförare aldrig ska titta på  Facebook som en separat kanal, utan i stället satsa på en mediemix där  Facebook utgör en del av denna, enligt Adweek.

Rapporten visar också att kostnaden för att gå hos Facebook i genomsnitt hamnar 68 procent lägre än för andra kanaler:
– Facebook är ett fynd just nu, säger David Jakubowski.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Facebook

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.