Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag05.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Studie: Konsumenterna vill ha omnikanaler – men varumärken misslyckas

Publicerad: 26 Juli 2019, 07:13

Foto: Mostphotos

Konsumenter söker engagemang genom omnikanaler, oavsett ålder, enligt en ny studie. Men endast 13 procent anser att varumärken lever upp till detta.


Ämnen i artikeln:

VarumärkenMarknadsföringVarumärke

Mer än 85 procent av 2000 globala konsumenter som tillfrågats i marknadschefernas nätverk Chief Marketing Officer Council, i samarbete med Pitney Bowes, anser att omnikanaler ger den bästa upplevelsen inom marknadsföring. En omnikanal är en strategi som är sömlös och sträcker sig över både digitalt och analogt, som e-mail, video, telefon och sociala medier.

Samtidigt anser endast 13 procent att varumärkena gör detta idag.

– Vi har inte råd att ignorera fysiska upplevelser genom att anta att digital är den enda kanalen för engagemang. Konsumenterna är inte fokuserade på kanal. De är fokuserade på sina egna behov, krav och preferenser. Uppmaningen är att möta dem i deras ögonblick och inte i våra, säger Liz Miller, chef för marknadsföring vid CMO-rådet, i en kommentar till Campaign.

91 procent svarade att en omnikanal-upplevelse är antingen viktig eller kritisk. Man vill även ha personaliserade tjänster, hälften av de svarande säger att de vill engagera med videos som innehåller specifika produkter eller tjänster de har eller är intresserade av.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.