Nyheter
Superinvesteraren tror på reklam
Publicerad: 8 november 2007, 12:21
En av världens skickligaste affärsmän, Warren Buffett, kan lyfta den sargade reklambranschen. Genom att investera 470 miljoner kronor i Omnicom stärker han förtroendet för de stora reklamkoncernernas akier.
TR
Tobias Rydergren
Smarta aktieaffärer har gjort Warren Buffet till USA:s näst rikaste man. Anledningen till Buffetts investering i Omnicom är att han anser att aktien nu nått botten. Och när nu Buffett tror på reklamaktierna lär han få följeslagare bland aktieanalytiker, fonder och småsparare.Buffetts inflytande märktes direkt på Omnicoms kurs, som steg 11 procent när nyheten blev känd. Även IPGs kurs drogs upp av nyheten.Det är företaget Geico, en enhet inom Berkshire Hathaway Investment Company, som köpt 500 000 aktier i Omnicom. I Omnicom ingår bland annat TBWA, BBDO, DDB och mediebyråkoncernen OMD.