Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Suzuki gör kampanj utan reklambyrå

Publicerad: 8 november 2007, 12:21

För första gången gör nu Suzuki en svenskproducerad tv-kampanj för sina bilar. Fyra filmer med ett flugtema har tagits fram direkt med ett produktionsbolag - helt utan reklambyrå.


Suzuki har ingen reklambyrå och gör allt printmaterial själva. Även de nya filmerna är gjorda utan byrå. Enligt Lars Harlin, vd på Suzuki Autoimport, finns det flera fördelar med att arbeta så.- Naturligtvis är det kostnadseffektivt, men det är också tidseffektivt. Det blir färre möten och snabbare produktion, säger Lars Harlin.- Dessutom inbillar vi oss att vi själva kan en hel del om marknadsföring. Det handlar om mognad. Vi är relativt små och nya i Sverige och då kan man göra så här, men när man nått en viss mognad så finns det ett större behov av en strategisk reklambyrå, menar Lars Harlin.Beslutet att göra svenskproducerad reklamfilm föddes i samarbete mellan Suzuki och mediarådgivaren Christian Dahlborg på Zenith Media.- Vi anser att många produktionsbolag kommit så långt att de kan göra reklamfilm utan att en reklambyrå är inbladad, säger Lars HarlinInitialt kotaktade man tre produktionsbolag.- Det var viktigt att hitta en regissör som även var intresserad av att utveckla manus. Vi valde att jobba med Lina Ehrenpreis på Armstrong Film och resultatet blev fyra filmer som marknadsför de fyra olika modellerna som Suzuki har, berättar Espen Bekkebråten, byråproducent på Resource Film.Man samarbetade även med Hummorator för manusbearbetning och med Visual Art som har stått för animering av flugorna.Temat i filmerna är flugor som på olika sätt befinner sig på bilarna och pratar om fördelarna med dom olika modellerna Grand Vitara, Alto, Jimny och Liana. De två första filmerna kommer att visas under september-oktober, den tredje i november och den sista under våren.- Vi är rätt små idag med en marknadsandel på 0,7 procent men vi ska en enprocentig andel redan inom ett år, säger Lars Harlin.Se filmen i Filmrummet - klicka här

Pia Grahn

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.