Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Svag ljusning för A-Com

Publicerad: 3 juni 2010, 12:12

A-Com går med förlust under första kvartalet i år. Det stod klart i måndags när bolaget kom med sin första delårsrapport för 2010, som dessutom försenades en vecka. Något annat än förlust var inte att vänta. Den redan lågt värderade aktien sjönk ytterligare några tiotals öre och till runt en dryg krona.


Ämnen i artikeln:

A-ComBörsMats Ohlsson

truefalse

Den nye A-Com-vd:n Mats Ohlsson kan möjligtvis se en ljusning i att förlusterna krymper. (Foto: Åsa Örtengren)

Jämfört med fjolårets första kvartal är förlusten dock mindre, vilket alltid är något att glädja sig åt. Rörelseresultatet blev -4,1 miljoner kronor jämfört med -11,8 miljoner under första kvartalet 2009.

På sista raden ser förbättringen ännu bättre ut: -4,5 miljoner jämfört med -41,2 miljoner, men då ingår förluster på 28 miljoner i verksamhet som A-Com har sålt. I november sålde A-Com sin verksamhet i Norge och i juni i fjol såldes mediebolagen Bizkit och Wisely.

Så om förlusterna är mindre beror det delvis på att hela bolaget är mind­re. Omsättningen har också minskat till 39,8 miljoner första kvartalet från fjolårets 96,3 miljoner.

Under första kvartalet har A-Com fått en ny vd. Mats Ohlsson tillträdde den 1 mars och efterträdde då Fredrik Sandelin som har harvat runt A-Com under sju, till största delen svåra, år genom otaliga omstruktureringar, ägarförändringar och byten av inriktningar.

Under första kvartalet har A-Com också köpt upp majoriteten i dotterbolaget Brand Support med aktier i A-Com och valt in delägaren i det bolaget Lars Söderqvist i styrelsen.

Enligt den nye vd:n Mats Ohlsson är det rätt väg att gå. I delårsrapporten skriver han att ett av A-Coms problem är att koncernen får för dålig utdelning av dotterbolagens vinster. Att köpa upp de lönsamma dotterbolagen är därför något som A-Com ska fortsätta med. Lite ironiskt känns det med tanke på att koncernen sålde de lönsamma Bizkit och Wisely för mind­re än ett år sedan.

Dessutom ska de satsa på digital kommunikation betydligt mer än vad de hittills har gjort.

Tittar man på vilka verksam­heter som  A-Com innehåller i dag kan man konstatera att reklambyrådelen är försvinnande liten. Tank/Y&R och Aastroem, levererar enligt rapporten 6,2 miljoner i intäkter på tolv anställda första kvartalet. Nordisk Marknadsanalys, NMA, står för 6 Mkr. De stora affärsområdena i A-Com är nu varumärkesstrategi och eventdelen med byråerna Brandspot, Brandsupport och Differ, som på 48 anställda ger rörelseintäkter på 15,3 miljoner, och relationsmarknadsföring och databasföretagen Action Base, Nerell More Wundermann och Trackster, vars 47 anställda bidrar med 12,5 Mkr.

En annan förklaring till förlusterna ser vd Mats Ohlsson i de ”stora centrala kostnaderna” som de nu har satt in ett ”aggressivt besparingsprogram” på koncernivå för att komma till rätta med. Man undrar dock bara hur lång tid det ska ta. De kostnaderna skulle A-Com, enligt vad den förre vd:n sade i december, redan ha kommit till rätta med före årsskiftet.

Enligt Mats Ohlssons programförklaring i delårsrapporten har koncernen många duktiga dotterbolag och han hoppas att A-Com ”framöver kan attrahera fler kompetenta personer” som vill driva bolag i koncernen. Någonstans känns det som en psykologisk brasklapp att för säkerhets skull sätta ut sitt mobilnummer med uppmaning till intresserade att höra av sig. Eller så är det ett tecken på att A-Com nu har fått en väldigt engagerad vd som ska jobba järnet för att få fart på bolaget.

Veckan som gick

BUTIKER I TURKIET OCH LILJEHOLMEN De svenska detaljhandelskedjorna H&M och Clas Ohlson fortsätter att expandera. Klädjätten H&M öppnar sin första butik i Turkiet. Butiken ska ligga i shoppingcentret Forum Istanbul och öppnar i november. Clas Ohlson öppnar en butik i Liljeholmens galleria i oktober. Målet är att öppna mellan 17 och 22 nya butiker fram till 2011.

RATOS LÄGGER BUD PÅ HL DISPLAY Riskkapitalbolaget Ratos har lagt bud på HL Display som levererar produkter för varuexponering i butiker. Budet är på 49 kronor på aktie och innebär en premie på 36 procent jämfört med bolagets stängnings­kurs i tisdags.

FLYT FÖR WESC Klädföretaget WeSC går allt bättre. Både omsättningoch vinst ökade senaste kvartalet. Rörelsemarginalen var 14,3 procent,

LÄSARNA SVIKER
Årets upplaga av Orvesto Näringsliv visar på fallande läsarsiffror för många tidningar. I dagspressen backar kvällstidningarna, DI, DN, Sydsvens­kan och Svenska Dagbladet. Metro ökar i Göteborg och Stockholm, men tappar 1 000  läsare i Skåne. GP ökar både på vardagar och söndagar. Ekonomitidningarna backar eller ligger stilla. Största tappet procentuellt står Privata Affärer för – från 91 000 till 78 000 läsare. Antalet läsare av medie- och marknadsföringstidningar är konstant. Resumé tappar 2 000 läsare till 28 000 medan Dagens Media ökar med lika mycket till 18 000. Förloraren är Lag & Avtal som går från 39 000 läsare till 24 000.

Ulrika Fjällborg

Ämnen i artikeln:

A-ComBörsMats Ohlsson

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.