Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag19.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Svagt genomslag för svenska vd:ar i sociala medier

Publicerad: 12 September 2019, 08:31

När det kommer till aktivitet på sociala medier halkar de svenskar vd:arna efter sina internationella kollegor.


De senaste åren har det, med inspiration från startupscenen, pratats allt mer om vikten av en vd tar rollen som varumärkesbyggare. En vd som är ute i medier, både sociala och traditionella, och berättar om företaget och tydligt reproducerar dess värderingar.

Och enligt en ny rapport från pr-nätverket ECCO International Communications har svenska vd:ar en del att jobba på, åtminstone när det kommer till sociala medier. Nätverket har studerat vd:ars närvaro på sociala medier där man tittat på alltifrån vilka sociala medier de är aktiva på till hur många följare de har.

I jämförelse med förra årets ranking faller de svenska företagsledarna från 11:e till 14:e plats. Exempelvis är endast fyra av vd:arna för de 20 största svenska företagen aktiva på twitter medan sju av dem är aktiva på LinkedIn. Flest följare på Twitter har Hexagons vd Ola Rollén.

På en global nivå är det fransmännen som tar ledarpositionen. I Frankrike är företagsledarna dubbelt så aktiva på sociala medier som i Sverige.

– LinkedIn ökar i betydelse medan de flesta vd:ar fortsätter att hålla sig borta från att kommunicera på Twitter, där språket kan vara mer provokativt och där man riskerar sitt varumärke hos konsumenterna. Risken är betydligt lägre på LinkedIn och fler vd:ar upptäcker möjligheterna som plattformen kan erbjuda, säger Jenny Öijermark, vd för svenska JOI Communication som ingår i ECCO-nätverket.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.