Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Nyheter
Publicerad: 8 november 2007, 12:22
Medieinvesteringarna ökade med blygsamma 4,9 procent under november jämfört med samma månad ifjol. Det visar Reklamförbundets Mediebarometer som publiceras idag, måndag.
Det är ett svajigt annonsår som går mot sitt slut. Våren bjöd en kraftig nedgång, medan marknaden stabiliserade sig något under sommarmånaderna. Men när hösten kom rasade volymerna som förmedlas genom medieförmedlarna åter igen. November blir då det svaga ljus som bromsar den ackumulerade nedgången under året.Nu hoppas branschen på att handelns löften om en rekordstark julhandel ska återspeglas i omfattande utbudsannonsering.Mediebyråernas Mediebarometer(media, förändring mot nov -01, ackumulerad förändring)Storstadspress, -10,8%, -20%Kvällspress, -0,6%, -13%Lokalpress, -6,3%, -12,9%Populärpress, 15,6%, 10,6%Fackpress, -11,8%, -25,6%Tv, 18,4%, -3,1%Radio, 1,1%, -10%Bio, 37,9%, 1,3%Utomhus, 0%, 1%Utländska medier, 26,1%, 1,4%Övrigt, -11,3%, -2,5%Internet, 42%, -10,5%Totalt: 4,9%, -8,6%
Robert Svensson