Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag25.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Svårt för F&B upprepa rekordåret

Publicerad: 8 Juli 2008, 10:53

År 2008 har börjat bra för F&B, men det blir ändå tufft att matcha förra årets resultat. – Vi har tagit investeringar under förra året som kommer att slå igenom på kostnadssidan i år, säger Erik Sollenberg, vd för F&B.


Erik Sollenberg, vd på Forsman & Bodenfors. Foto: Kamerareportage

För den som tvivlat på uthålligheten i F&B:s tätposition i Reklamsverige, levererar byrån än en gång ett resultat som sätter alla tvivlare på plats.

Erik Sollenberg, vd för F&B, är mest imponerad av omsättningsökningen för 2007 på 27 procent.

– Det är väldigt kraftigt med tanke på byråns storlek, säger han.

Byråintäktsökningen är inte lika stor. Den stannar på 9 procent.

Rörelsemarginalen 24 procent tangerar 2006.

– Omsättningen är ett mått på flödet i ekonomin, vilket vittnar om att 2007 var mycket produktionsintensivt.   Men viktigaste för oss har ändå varit att vi har lyckats behålla lönsamheten under en så stark tillväxtfas.

Men det kommer inte enkelt att ligga kvar på samma nivåer i marginalerna för 2008 berättar Erik Sollenberg.

– Under den här tillväxtperioden har vi också tagit en hel del investeringar som inte slagit igenom under verksamhetsåret, vilket också gör att resultatet för 2007 blir exceptionellt bra.

Ja, hur ser du på läget i år?
– Jag vill inte kommentera hur året ser ut hittills. Det ser allmänt bra ut, men vi ser också som sagt att vissa kostnadseffekter får genomslag.   Vi själva utvärderar heller aldrig verksamheten utifrån ett enskilt verksamhetsår, utan ser dem på längre sikt. Stabiliteten är viktigast för oss.

Märker ni av någon lågkonjunktur?
– 
Vi märker ingenting än så länge. Det säger samtliga vi pratar med. Och de kunder som gör förändringar i sina budgetar, verkar heller inte göra dem av på grund av konjunkturen.

–   En vändning i konjunkturen kommer förr eller senare, men det är för tidigt att säga något om hur den påverkar branschen.   Jag tror också att kunderna sedan förra lågkonjunkturen har blivit mycket bättre på att utvärdera och planera sina medieinvesteringar. Det är en strukturell förändring. Man är både klokare och mer analyserande, vilket kan bidra till effekterna på branschen inte blir lika stora som för fem sex år sedan.

Peter Willebrand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.