Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Svårt för influencers i nya sociala medier-landskapet

Publicerad: 12 juli 2022, 07:24

Therese Lindgren har ”aldrig tjänat så lite som nu”, säger hon i en video.

Foto: Emma-Sofia Olsson/SvD/TT / Getty

När allt fler unga byter app från Instagram till Tiktok måste influencers följa med. Men Tiktok-algoritmen kan göra det svårt att få samma räckvidd.


Ämnen i artikeln:

InfluencersTherese LindgrenTikTokNyheter

Det har blivit svårare för influencers att nå ut till sin publik. I vissa fall har räckvidden sjunkit till bara 20–40 procent, jämfört med tidigare 80 procent, säger influencercoachen Alicia Pierrou till Expressen.

Anledningen är Tiktok-boomen, och den algoritm som styr Tiktok-flödets viktiga För dig-flöde. Algoritmen räknar in saker som lajks, följare och visningar, men räknar också på hur länge personer tittar på en video. Det innebär att kreatörer måste hålla följarnas fokus, något som kräver mer arbete än man kan tro. 

– Generellt krävs det manusarbete för influencern när man ska publicera en video. Vissa influencers kommer inte orka, vilja, eller kunna hänga med. Jag tänker att vi är i ett skifte. Ungefär som när vi gick från bloggare till Instagram, då var det flera som plötsligt föll bort, eftersom de inte ville synas på bild eller ta mycket bilder, säger Alicia Pierrou.

LÄS OCKSÅ: Undersökning visar: så skiljer sig generationernas beteende på videoplattformarna 

Samtidigt som många äldre influencers (och då inte äldre som i ålder, utan erfarenhet) kan komma att falla bort, tror hon att det kommer ersättas. Fördelen med Tiktok är att man snabbt blir viral. Däremot skapar det mindre trovärdighet, något som kan drabba annonsaffären.

Stora svenska influencers som Therese Lindgren, Linn Ahlborg, Nicole Falciani, Rebecca Stella och Vanessa Lindblad har uppmärksammat skiftet från Instagram till Tiktok och svårigheten att nå ut.

– Jag har färre visningar på min Youtube-kanal än jag haft tidigare. Jag har aldrig tjänat så här lite pengar som jag gjort den här våren, sade Therése Lindgren i en Youtube-video nyligen.

LÄS OCKSÅ: Så jobbar varumärken fram succéer på Tiktok

 

Alicia Price

Reporter

alicia.price@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.