Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

SvD:s nya kostym välkomnas av proffsen

Publicerad: 8 november 2007, 12:22

Kejsarens nya kläder eller räddaren i nöden? Den nya formen ger mer utrymme för nyheter och debatt. Dessutom kan omstöpningen ge annonssidan 3 ett välbehövligt lyft.Resumé har frågat branschkännare om deras reaktion på Svenskans omgörning.


Igår, onsdag, presenterade Svenska Dagbladet återigen en ny form. Tillförordnade chefredaktören Lena K Samuelsson delade ut tidningar på Drottninggatan och mötte läsarreaktioner i telefonväkteri.- Reaktionerna har överlag varit positiva. Många jag mött säger att de känner igen sig i Svd och att omgörningen är ett naturligt steg i vår utveckling, säger hon. Redesignen av tidningen har i huvudsak genomförts internt på Svd under ledning av tidningens ad Rickard Frank. Mångåriga Svd-medarbetaren Anna Thurfjell och mediekonsulten Bo Hedin har också bidragit.En stor förändring är att ledarsidan flyttat från sidan 2 för att ersättas av en innehållsförteckning, Nyhetsguiden. Ledarsidan delar istället uppslaget 4-5 med debattsidan Brännpunkt.Thomas Juréhn, printchef på mediebyrån CIA Mediaedge, tycker att förändringen är till det bättre ur ett annonsörsperspektiv:- Sidan tre är vanligtvis en överreklamerad annonsplats eftersom det är ganska få som läser ledarsidan. Den nya sidan två ger snabbt en överblick över hela tidningen och därför kommer uppslaget att ligga uppe under längretid, säger Thomas Juréhn.Journalistikprofessorn Stig Hadenius gillar också förändringen, men av andra skäl:- Jag gillar framför allt att man placerat Brännpunkt tillsammans med ledarsidan på sidorna 4-5. Det har annars retat mig att Brännpunkt kommit bort och förlorat betydelse. När man ställer det mot DN Debatts framgång är det en katastrof för tidningen. Jag tror att placeringen av debattsidan är viktig i en tidning. Se bara på Expressen som lyckats bra med sin sida.Tidningsdesignern John Bark, som tidigare givit konkurrenten Dagens Nyheter en ny form, är försiktigt positiv.- Loggan på ettan är för liten. Den krockar med rubriken. Typografin är rörig överlag. Annars tycker jag att de lyckats med att skapa en tätare tabloid. Tidigare kändes det mest som om de hällt ner ett broadsheetformat i tabloidformat, säger John Bark. Det här kan de lyckas med.Tidningskonsulten Jan Wifstrand tycker att uppståndelsen kring Svenskans omgörning är mycket väsen för ingenting. Istället inväntar han en uppryckning av innehållet på sidorna.- Förändringen är så marginell att den inte är värd att kommentera. Vad vi läsare väntar på är att två av Svd:s viktigaste avdelningar ska få en uppryckning: Näringsliv, som tappat nyhetspuls, och ledarsidan, vars status faller hela tiden. Sedan kan man flytta runt sidorna hur mycket som helst, säger Jan Wifstrand.Robert Svenssonrobert.svensson@resume.seTobias Rydergrentobias.rydergren@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.