Nyheter
Svenska byråerna som prisas i Clio Awards – Åkestam Holst i topp
Publicerad: 26 september 2019, 14:27
Förra året var Åkestam Holst ensam svensk byrå att prisas i Clio Awards. I år stod de återigen på svensktoppen, men den här gången i sällskap av Forsman & Bodenfors, Ingo och Prime.
Sedan 1959 har Clio Awards varit en av världens mest prestigefyllda reklamtävlingar. Förra året blev det med undantag för Åkestam Holst en skral utdelning för de svenska byråerna, men i år är det betydligt bättre representation.
När vinnarna avslöjades under natten mellan onsdag och torsdag svensk tid stod det klart att svenska byråer samlat ihop till 13 medaljer inklusive shortlists. Bäst gick det för Åkestam Holsts "Billboards beyond borders" med ett silver, ett brons och en shortlist.
Precis som i sommarens Cannes Lions var Burger King den mest prisbelönade annonsören. Totalt blev det två Grand Clios, båda för "The Whopper Detour", samt ett otal medaljer för varumärkets pr-drivna kampanjer.
LÄS MER: Strategi, priser och kampanjer – så tänker Burger Kings globala marknadschef
De svenska vinnarna är:
Åkestam Holst:
Silver – Other – "Billboards Beyond Borders" – Reporters Without Borders
Brons – Other – "In The Names of Equality" – Rättviseförmedlingen & Fredrika Bremer-förbundet (tillsammans med ANR BBDO)
Brons – Medium/Public Service – "Billboards Beyond Borders" – Reporters Without Borders
Shortlist – Other – "Billboards Beyond Borders" – Reporters Without Borders
Forsman & Bodenfors:
Brons – Website – "The E.V.A Initiative" – Volvo Cars
Brons – Product Innovation – "The E.V.A Initiative" – Volvo Cars
Brons – Fashion & Beauty – "Meet Me Halfway" – SK-II (F&B Singapore)
Shortlist – Visual Effects – "The E.V.A Initiative" – Volvo Cars
Shortlist – Product/Service – "The E.V.A Initiative" – Volco Cars
Ingo:
Brons – Poster – "The Not Big Macs" – Burger King
Shortlist – Games – "Craft a Western Whopper" – Burger King
Prime Weber Shandwick:
Brons – Billboard – "The Out of Home Project" – Clear Channel
Shortlist – Out of Home – "The Out of Home Project" – Clear Channel