Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Svenska Family Business delar brons med Iphone

Publicerad: 8 maj 2008, 13:02

Reklambyrån Family Business försvarade de svenska färgerna vid nattens prisutdelning i The One Show Design. Byråns förpackning Absolut Disco belönades med ett brons.


En stolt Mårten Knutsson med priset. Foto: Candice Madrid

Ifjol dominerades förpackningsdesignen i The One Show Design av Apple. I kategorin ”single” tog företaget hem guld, silver och brons i klassen.

Men i år fick Apple se sig slaget av vitvarutillverkaren Ariston som tillsammans med Leo Burnett i Milano knep guldet. När det sedan gäller silver och brons är Apple tillbaka med två förpackningar för den hajpade mobilen Iphone. Men bronsplatsen fick man dela med svenska Family Business.
– Det är extra roligt att stå ut i en tävlng som så tydligt belönar kommersiellt betydelsefulla förpackningar, säger Mårten Knutsson. Förra året vann ju Apple både guld, silver och brons, härligt att slå sig in i de sammanhangen!

Den belönade förpackningen från Absolut är startskottet för en större kampanj som pågick i höstas. Själva flaskan var omsluten av spegelmosaik. Tanken var sedan att kunden skulle ta av den från flaskan och använda den som en discokula.

I kampanjen fanns även reklamfilm och en sajt från Great Works där man kunde lägga upp en film från sitt eget ”Absolut-disko”.

Absolut Disco fick i torsdags en distinctive merit i Art Directors Club, även det i New York. I nästa vecka är det utdelning av D&AD i London, även där är Absolut Disco med och tävlar.

Tobias Rydergren

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.