Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Nyheter

Svenska hatsajter bakom den negativa Sverigebilden

Publicerad: 21 Oktober 2016, 06:39

Avpixlat-skribenten Jan Sjunnesson agerade expert när australiensiska 60 Minutes besökte Sverige tidigare i år.

Utländska medier söker sig till Avpixlat, amerikansk högerlobby pressar svenska storföretag och Hillary Clinton spenderade över en hakv miljard på tv-reklam i september. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

LobbyingAvpixlatTV-reklamSverigebilden

Svenska hatsajter bakom den negativa bilden av Sverige
Sverige utmålas ofta som ett skräckexempel i utländska medier och sajter i asyl- och migrationsfrågan enligt en granskning av DN. Vid en genomsökning av utländska sajter som tidningen gjort visar det sig att den negativa bilden ofta har en grund i vad som skrivs på svenska hatsajter. Utländska medier gör reportage i samarbete med Avpixlat, i stället för etablerade medier och på den konservativa amerikanska sajten Breitbart, som  har 89 miljoner besökare i månaden hänvisas det vid ett flertal tillfällen direkt till Avpixlat.

Hillary Clinton köpte tv-reklam för 583 Mkr – på en månad
Endast tre veckor återstår till USA-valet. Nu är det slutspurt för valkampanjerna. Hillary Clinton har ett påtagligt finansiellt övertag. Bara i september spenderade hon 66 miljoner dollar, motsvarande 583 miljoner kronor, på annonser. Det är omkring tre gånger mer än vad Donald Trump köpte tv-reklam för under samma period. Det skriver Washington Post.

Amerikansk lobbygrupp pressar svenska storföretag
En amerikansk lobbygrupp, UANI, utövar påtryckningar mot svenska storföretag i strävan mot att riva kärnkraftsavtalet med Iran. Gruppen som finansieras av en av USA:s mäktigaste republikanska donatorer Sheldon Adelson, pressar bland andra Volvo, SEB, Swedbank, och Sandvik för att få dem att bojkotta den iranska marknaden. Det visar en granskning av SvD.

71 miljoner miljoner såg sista debatten
Donald Trump
och Hillary Clintons debatter kommer att gå till historien som de smutsigaste någonsin. Och de mest sedda. Enligt siffror från Nielsen hade onsdagens debatt, som var den tredje och sista kandidaterna emellan, 71,6 miljoner tittare. Nytt rekord. Det skriver AdAge.

Obamas mejladress läckt
Det är inte bara Hillary Clinton som drabbats av Wikileaks nyckfullhet. Även Barack Obamas personliga emejladress förekommer i läckan. Rapporterar Techcrunch.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.