Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag19.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Svenska kampanjerna som kan vinna i Cannes – kreatörerna tippar

Publicerad: 14 Juni 2019, 12:10

"Craft a western whopper", "Billboards beyond borders" och "The E.V.A Initiative" har vinstchans i Cannes Lions enligt reklamarna.

VM i reklam – Cannes Lions – närmar sig med stormsteg. För Resumé berättar sju branschpersoner vad de tror om Sveriges vinstchanser.


Ämnen i artikeln:

Perfect FoolsÅkestam HolstVolvoNikeVoltCannes LionsForsman & Bodenfors

1. På ett internationellt plan – vilka kampanjer tror du kommer bli mest prisade i Cannes Lions i år? Och vilka kampanjer hoppas du på?

2. Vad tror du om Sveriges vinstchanser?

3. Vilka svenska kampanjer som prisats tidigare år är mest minnesvärda?

Nayeli Kremb, art director, Perfect Fools
1. Tror definitivt Libresse "Viva la Vulva” och John Lewis ”The boy and the piano” (Elton John-filmen) kommer kamma hem några statyetter. Personligen tycker jag att Ikea "Museum of Romanticism" och Ruavieja "The time we have left” är kul/bra och hejar på dem.

2. Om inte "Craft a western whopper" vinner nånting skulle jag bli förvånad. Samma galler för ”Billboards beyond boarders". Tror båda två ligger bra till.

3. Om man tänker två sekunders-regeln här så är det första som poppar upp SÅKLART Epic split och Swedish number. Väntat svar men vad ska man göra? Episka och minnesvärda är de utan tvekan.

Jörgen Berglund, creative director, Volt
1. Dream Crazy, Whopper Detour och Broadway the Rainbow tror jag får fira i Cannes i år (om dom inte firade/vann redan förra årets vill säga). En personlig favorit är iHob. Så enkelt, smart och fint utgjort av iHop. Våfflor och friterad kyckling till alla på Droga5 helt enkelt. Viva la Vulva är den film jag helst skulle vilja ha i min egen portfolio. Minst ett Grand Prix till den hoppas jag på.

2. Tråkigt svar men tror det kommer gå ok för Sverige i år. Lite som förra året typ.

3. Personligen är det när Volt vann silver och brons för Hemglass för några år sedan. Följde prisutdelning via twitter från soffan och blev så overkligt glad för mina kollegor och alla som jobbade med den kampanjen.

Oskar Pernefeldt, art director, Åkestam Holst
1. Jag både tror och hoppas att Nike’s ”Dream Crazy” kommer att vinna en hjullastare full med lejon. En annan personlig favorit är Legal-Ade för Country Time Lemonade. Men såklart, jag har ingen superkoll på vad som har kommit ut i stora delar av världen. Mycket möjligt att det ligger en casefilm ute i Platons idévärld som kommer att kamma hem Grand Prix i Direct, Entertainment och Creative Data. Omöjligt att veta.

2. Inte ett legendariskt år för Sverige direkt. Dock tror jag att något lejon kommer att hamna hos Ingo (för Craft a Western Whopper) och Forsman & Bodenfors (för E.V.A. Initiative). Sen hoppas jag att även Abby Priest får ta med sig något lejon för de pånyttfödda typsnitten.

3. Jag måste säga att jag är väldigt imponerad av mina kollegor som ligger bakom Billboards Beyond Borders.

Evelina Rönnung, kreatör, tidigare Forsman & Bodenfors
1. ”Dream Crazy”, ”Whopper Detour” och ”The truth is worth it”. Personliga favoriter är "Eat like Andy” och ”Behind the mac”.

2. Minimala. Men jag håller tummarna för Ingo och de finurliga Burger King-jobben ”Craft a western whopper” och ”Not big macs”. Hejar givetvis också lite extra på F&Bs Volvo-jobb i Glass. Kanske har även DO en chans i innovation. Men så mycket mer än så tror jag inte att det blir.

3. Swedish Number. Alltid Swedish Number.

Björn Owen Glad, grundare av StoryCo
1. Jag både tror och hoppas på Nike's "Dream Crazy". Den lyckas ta ställning på ett sätt som är tajt kopplat till varumärket, något som det ofta slarvas med. Dessutom är det gåshudsnivå på utförandet, och de har kunnat visa sina kritiker att det gynnade försäljningen.

2. De är kanske inte jättestora i år, men jag både hoppas och tror att bland andra  "Out of home project" och "Billboards without borders" kommer prisas.

3. Man kan förstås inte låta bli att nämna Volvo Trucks Live Test Series som svar på den frågan. Men från de jag har färskt i minnet tycker jag också väldigt mycket om Ålandskortet och Humanium. Det säger kanske mer om mig och vad jag tycker är viktigt här i världen, än om något annat.

My Söderholm, creative director, Socialminds
1. Det finns flera starka bidrag men internationellt tror jag att Nike’s Dream Crazier tar hem vinsten. Den ligger rätt i tiden och innehåller två viktiga delar: relevans och det emotionella. Kombinationen av dessa två skapar en bra kampanj!

2. Sverige har en stor potential att vinna i år tror jag med Forman & Bondefors Volvo-kampanj ”The E.V.A Intiative”. Det är väldigt kraftfullt med ett sådant traditionellt bolag som Volvo är, att göra den här typen av innovativ kampanj! Men framför allt att Volvo väljer att dela data med sina konkurrenter som en del i kampanjen. Jag tror och hoppas att den är ett genomslag för hela bilbranschen!

3. Jag säger Epic split. Inte så oväntat, men den har etsat sig fast hos många av oss.

Anders Hellström, creative, Abby Priest
1. Om prognosen stämmer ser det ut som att Nikes "Dream Crazy” kommer plocka många lejon i år. Personligen hoppas jag på vinst för Mothers superfina ”Insta Novels” för New York Public Library.

2. Vi har kanske ingen självklar vinnare i år men vi har mycket goda chanser med case som ”The Out of Home Project”, ”Craft a Western Whopper”, "E.V.A. Initiative”, "Billboards Beyond Borders” och ”Lost Typography of Bauhaus”.

3. Kanske lite platt svar men när jag tänker på Sverige i Cannes tänker jag på tre briljanta kampanjer som flexat Sveriges kreativa muskler; ”Epic Split”, "Swedish Number” och ”Humanium”.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.