Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Svenska konsumenter underskattar sin konsumtion – gapet växer

Publicerad: 19 december 2018, 07:17

Ny forskning visar att svenska konsumenter är inte medvetna om att konsumtionen skenar i väg, Facebook gav nätjättarna tillgång till privata meddelanden och annonsörer bojkottar Fox News efter främlingsfientliga uttalanden. Det är några av rubrikerna i morgonsvepet.


I Konsumtionsrapporten 2018 har konsumenternas uppskattningar jämförts med SCBs försäljningsstatistik utifrån hushållens utgifter i nationalräkenskaperna. Mellan 2010-2017 uppskattade svenska konsumenter att de ökade sin konsumtion med 4,7 procent – enligt SCBs statistik ökade den med 16,2 procent. Klyftan mellan upplevd och faktisk konsumtionen har ökat mycket i de två senaste mätningarna. Från 2015 till 2017 tror svenska konsumenter att de minskat konsumtionen (med 2,8 procent, SOM-institutets nationella mätningar), medan konsumtionen faktiskt ökat (5,2 procent).
Bland de kategorier som mätts sedan 2010 är möbler/inredning den kategori där underskattningen är som störst. 2017 uppskattade svenska konsumenter att de spenderade 353 kronor per månad i genomsnitt på möbler/inredning, försäljningsstatistiken visar ett genomsnitt på 555 kronor per månad. Sedan 2010 tror svenska konsumenter att de minskat sin konsumtion av möbler och inredning med 3,5 procent. Den faktiska konsumtionen i kategorin har ökat med 20,4 procent.

– Detta tyder på en okritisk konsumtion och att svenska konsumenter överlag inte är medvetna om den ökade konsumtionen. Kanske beror detta på att vi idag mer än för två år sedan vill agera hållbart. Istället för att tillskriva vår egen konsumtionsökning som ohållbar, så förnekar vi den, för oss själva och andra. En fullt normal försvarsmekanism, säger John Magnus Roos fil. dr. i psykologi, forskare på Centrum för konsumtionsvetenskap och redaktör för Konsumtionsrapporten, Handelshögskolan vid Göteborgs universitet.

Facebook gav techjättarna tillgång till privata meddelanden
I en längre artikel hävdar New York Times att Facebook har haft samarbeten med flera stora techjättar som Apple, Amazon, Microsoft, Spotify och Netflix, där företaget i vissa fall gett företagen tillgång till användardata som privata meddelanden. Tidningens uppgifter baseras på interna Facebook-dokument, men också intervjuer med runt 50 tidigare Facebook-anställda och samarbetspartners. I ett uttalande låter Facebook meddela att man inte låtit sina samarbetspartners ignorera användarnas integritetsinställningar och avfärdar påståendena som felaktiga.

Efter Resumés publicering skickar Netflix följande skriftliga uttalande som tillbakavisar påståendena i New York Times artikel:

"Under åren har vi på olika sätt försökt Netflix bli mer socialt. Ett exempel är en funktion vi lanserade under 2014 som möjliggjorde för medlemmar att rekommendera tv-serier och filmer till deras Facebookvänner via Messenger eller Netflix. Den blev aldrig så populär så vi valde att avveckla funktionen 2015. Aldrig någonsin hade vi tillgång till privata Facebookmeddelanden eller frågade i fall vi kunde få det".

Twitter lanserar kronologiskt flöde på nytt
Ett omvänt kronologiskt flöde har efterfrågats alltsedan tjänsten började använda algoritmer för att presentera inlägg för drygt två år sedan. Nu lanseras funktionen, först till IOS-användare, sedan till android- och desktop. Kronologiskt flöde har varit möjligt tidigare, men då genom en svåråtkomlig inställning. Det skriver Engadget.

Annonsörer bojkottar Fox News efter främlingsfientligt uttalande
Efter en rad program med en aggressiv retorik kring invandring, även utifrån Fox News standard har annonsörer börjat dra sig tillbaka från "Tucker Carlsons Tonight". SmileDirectClub, NerdWallet och Indeed är tre varumärken som upphört med sin annonsering. Bland annat har Tucker Carlson kommit med uttalanden som att immigranter gör USA "fattigare och smutsigare". Det skriver The Guardian.

Colgates reklamfilm stoppas
En Colgate-film har blivit stoppad i Storbritannien efter att ha marknadsfört med det drastiska löftet att tandkrämen "reparerar tänderna direkt". Filmen, skapad av VMLY & R, gick upp i augusti på den brittiska marknaden. Nu slår den brittiska motsvarigheten till Reklamombudsmannen fast att påståendet var vilseledande. Det skriver Campaign.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.