Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Svenska kreatörer bakom Ogilvys prestigefilm

Publicerad: 21 maj 2008, 12:32

Om några timmar går Ogilvys film för nya bilmodellen Ford Kuga upp. Uppdraget är Ogilvy Europas största och bakom filmen står Ogilvy Stockholms toppkreatörer Björn Persson och Richard Baynham. Resume.se är först med att visa filmen.


Reklamfilmen för Ford Kuga spelades in i Universal Studios.

Ford är Ogilvy Europas största uppdrag. Det kreativa arbetat har till stora delar skötts från London men internt har Ogilvy Stockholm seglat upp som en utmanare till flera av de tunga uppdragen. Bland annat fick Björn Ståhl, Ogilvy Stockholms creative director, ansvaret för lanseringen av miljöbilen Ford Flexifuel 2007. Det resulterade i en unik reklamfilm med konstgjorda djurfoster. Den filmen tog sig nyligen vidare till Clios shortlist.

När Ford gav Ogilvy briefen inför lanseringen av nya bilmodellen Kuga bjöd man in Ogilvybyråer från 11 länder till det som tidigare var David Ogilvys privata slott i Frankrike, Chateau Touffou, 15 mil utanför Paris. Kvar i den pampiga byggnaden bor fortfarande ”madame Ogilvy”, David Ogilvys 90-åriga änka, som upplåter delar av slottet till byrån för internkonferenser mot att hon får hjälp med underhållet av egendomen.

Veckan efter Cannes Lions samlade man de 11:a teamen på Ogilvy-slottet. Pitchen och projektet leddes av Ogilvys europiske creative director Greg Burke. I en vecka arbetade man med de olika idéer och förslag som varje land presenterade.
– Det är ett arbetssätt som vi har inom Ogilvy och som vi kallar ”Hot house”. Då åker vi till det här slottet och tar med oss kunden dit. Det är ett fantastiskt ställe, säger Björn Stål.

Björn Ståhl, Richard Baynham och Björn Persson från Ogilvy.

Det svenska Ogilvyteamet bestod av kreatörerna Björn Persson, copy och Richard Baynham, ad, som efter fem dagars intensivt arbete fick se sitt arbete presenteras som Ogilvys enda koncept till lanseringen av Ford Kuga.
– Ford mer eller mindre köpte det direkt, säger Richard Baynham.

Filmen ska ha världspremiär ikväll, onsdag, i Champions Leaguefinalen. Då visas den samtidigt över hela Europa.
Mediebudgeten för kampanjen som rullar under sommaren är på hisnande 30 miljoner pund, närmare 350 miljoner kronor. Bara den minut filmen visas på ITV går på 3,5 miljoner kronor.

Filmen har regisserats av Nicolai Fuglsig som bland annat har gjort filmen ”Balls” för Sony. Han räknas som en av världens toppregissörer. Filmen är inspelad i Universal Studios där man klätt in en hel stadsdel i kanvas. Nicolai Fuglsig vill alltid göra allt ”på riktigt”. Det svenska teamet uppger att det blev ”jättedyrt”.
– Regissören har gjort ett fantastiskt jobb. Den här filmen bygger på en designidé och det är också ett startskott för Fords designsatsning. Bilen har vunnit flera priser i designtävlingar. Vi försökte jobba mycket med det visuella för att fram känslan i bilen, säger Björn Persson.

Vidare berättar Björn Persson om idén bakom filmen.
– Varför ska allt se ut som det alltid har gjort? Varför ska en papperskorg se ut som den alltid har gjort och varför ska ett övergångsställe vara trista vita boxar? Det är den stora holistiska tanken bakom konceptet, Det kommer även att kopplas event till den här kampanjen där vi bygger om just övergångsställen, säger Björn Persson.

Vad gillade Ford i er pitch?
– Ford gillade hela tanken på en ”omstart” och ifrågasättande varför allt måste se ut som det alltid har gjort. Bilarna har alltid varit ok men aldrig mycket mer eller mindre och helt plötsligt tar man ett jättedesignkliv, säger Richard Baynham.

Faktaruta: Ogilvy Stockholms stjärnkrönikörer

Björn Persson, Copywriter - Ogilvy Stockholm

Tidigare jobb
Lowe Brindfors
Forsman & Bodenfors
Wieden & Kennedy, Amsterdam

Richard Baynham, art director - Ogilvy Stockholm

Tidigare jobb
WoW reklambyrå
Manne & Co

Claes de Faire

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.