Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Svenska Ogilvy gör FN-film med stjärnregissör

Publicerad: 23 Oktober 2008, 17:08

Imorgon är det den internationella FN-dagen. Då får kampanjen ”Röj en mina” en nytändning med färsk reklamfilm. Bakom filmen står Ogilvy som lyckats knyta upp en av världens bästa reklamfilmsregissörer, Ivan Zacharias.


FN-kampanjen ”Röj en mina” har pågått i 15 år. Syftet är att få världens länder att skriva på ett avtal om att inte producera och sälja minor. Sverige har skrivit på avtalet. Men det är många länder som inte gjort det bland annat Ryssland, USA och Kina. I morgon kommer deras ambassader i Sverige därför att bli uppvaktade.

Till kampanjen har Ogilvy nu tagit fram en ny reklamfilm, som kommer att visas i Sverige och sannolikt även i England, USA och Kanada. Filmens syfte är att visa hur sofistikerade och cyniskt designade nya minor är.
– Det finns en modell som kallas ”butterfly”. Den görs i många färger. Syftet är att man ska plocka upp den och då smäller det, säger Björn Ståhl, creative director på Ogilvy.

När Ogilvy letade regissör till filmen skickade de manuset till Stink i London. Där nappade en av världens bästa reklamfilmsregissörer, Ivan Zacharias, på idén. Han tog dessutom med sig den prisbelönte fotografen Jan Vilechi, och klipparen Filip Malasek.
– Det är världsklass på den line-up som gjort filmen, säger Björn Ståhl.

Alla inblandade i kampanjen jobbar pro bono.

Arbetsgrupp

Ansvarig kund FN: Jonas Nyström
Reklambyrå: Ogilvy
Projektledare: Kristiina Mullersdorf
Produktionsledning: Carmen Recarey
Byråproducent: Marcus Sundquist
Creative director: Björn Ståhl
Kreativt team: Björn Ståhl/Jonas Åkerlind
Produktionsbolag: Stink
Regissör: Ivan Zacharias
Fotograf: Jan Vilechi
Klippare: Filip Malasek.

Tobias Rydergren

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.