Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Svenska Spels reklamjackpott

Publicerad: 10 september 2008, 15:09

Med en ny varumärkesstrategi ville Svenska Spel möta utländska konkurrenter på spelmarknaden. Resultatet har inte låtit vänta på sig: i dag har kännedomen om företaget ökat med upp till hundra procent.


truefalse

År 2006 började Svenska Spel att känna av konkurrensen från utländska spelbolag på nätet. Samtidigt märkte bolaget att många konsumenter inte förknippade spelen med Svenska Spel. I den nya konkurrenssituationen blev det ett problem: Svenska Spels position på spelmarknaden var hotad.

Tillsammans med reklambyrån Garbergs byggdes en ny varumärkesplattform som drog upp två viktiga huvudlinjer.

- Stärkta band mellan bolaget och produkterna skulle öka kännedomen om och preferensen för Svenska Spel.
   - Bolaget skulle börja arbeta medvetet för att ladda sitt varumärket positivt.  

Den första åtgärden blev en ny strategi för produktportföljen, en så kallad endorsed brand strategy. Den innebar att Svenska Spels logotypmärke, ”vinnarsymbolen”, lades till varje produktnamn.
– I undersökningar som vi gjort visade det sig att vinnarsymbolen var en av Sveriges mest välkända. 84 procent av de tillfrågade i en undersökning visste att symbolen tillhörde Svenska Spel, säger Carl-Henric Stjerna, varumärkeschef på Svenska Spel.

Vidare gjordes en designmässig översyn av alla bolagets logotyper och miljöer med syftet att förstärka intrycket av Svenska Spel som ett modernt bolag. Huvudbyrå för detta arbete var designbyrån Silver, som bland annat har uppdaterat vinnarsymbolen, standardiserat den röda profilfärgen, gjort tre nya logotyper och skapat nya designriktlinjer.

– Den nya designen har skapat en uppfattning hos svensken i gemen att vi är ett modernt och uppdaterat företag. Det är en häftig känsla att design kan åstadkomma det, säger Carl-Henric Stjerna.

Samtidigt med den redesignen utarbetades en varumärkesstrategi som låg till grund för arbetet med att ladda varumärket. Två frågor pekas ut som de viktigaste att kommunicera framöver: ”Ansvar före vinst” innebär att Svenska Spel ska ta större ansvar än konkurrenterna för att hindra kunderna från att bli spelberoende. Den andra frågan är partnerskapet med idrotten.
– Båda dessa frågor kommer jag att jobba med köpt kommunikation för att marknadsföra, säger Carl-Henric Stjerna.

Den totala investeringen för Svenska Spel uppgick till cirka 37 miljoner kronor under 2007. 2 miljoner kronor av dessa har gått till konsulter för varumärkesplattformen och designarbetet. 35 miljoner kronor användes för varumärkesbyggande kommunikation.

Till detta ska läggas kostnader för implementeringen av den nya identiteten på skyltar, trycksaker, restauranger med mera. Detta görs dock löpande efterhand, så den exakta kostnaden är inte klar.

Men investeringarna lönar sig. I dag har kännedomen om Svenska Spel ökat med mellan femtio och hundra procent. När det gäller till exempel Trisslotterna vet i dag nästan hundra procent vem som ligger bakom spelet, att jämföra med sextio procent före omgörningen.

Många har också ändrat uppfattning om bolaget.
400 000 svenskar har gått från att vara negativa eller neutrala till varumärket till att vara positiva.
Även intäktsmässigt har förändringarna gett resultat. Svenska Spel har sedan lanseringen ökat sin vinst med 400 miljoner kronor, från 4,8 miljarder kronor 2006 till 5,2 miljarder kronor 2007.
– Även om varumärkesarbetet inte förklarar hela vinstökningen så har det bidragit, säger Carl-Henric Stjerna.

Per Torberger

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.