Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag30.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Svenska succén Hövding gör internationell storsatsning

Publicerad: 2 Maj 2019, 13:14

Christian Nilsson.

Foto: Press

Svenska Hövding växer så det knakar och under 2019 väntar bolagets största kommersiella satsning någonsin. Christian Nilsson ska i rollen som international marketing manager hjälpa till att etablera Hövding utanför Sverige.


Ämnen i artikeln:

Hövding

Svenska Hövding, som säljer airbags för cyklister, har sett en stark utveckling de senaste åren. Under 2018 ökade försäljningen med hela 63 procent i omsättning jämfört med föregående år. I Tyskland så gott som fördubblades försäljningen under året. Bland svenska cyklister har var och varannan numera en airbag från Hövding runt halsen. Fokus för 2019 är att fortsätta bryta mark internationellt.

För satsningen i Tyskland, Storbritannien och Danmark, som utöver Sverige är Hövdings huvudmarknader, stärker nu bolaget sin organisation genom att rekrytera Christian Nilsson, tidigare konsult hos Hövding, som ytterligare international marketing manager. Satsningen under 2019 kommer vara den kommersiellt största satsning bolaget gjort någonsin.

– Det händer mycket och det händer snabbt, samtidigt är vi fortfarande en ganska liten organisation med strax under 40 anställda. Det är mestadels ett behagligt problem. Det finns en passion internt, som innebär att alla vill och att alla tar tag i allting, vilket är väldigt kul att se. Försäljningssiffrorna ökar snabbt och därför behöver vi stärka upp och vara fler som jobbar med marknadsföringen, säger Christian Nilsson till Resumé.

Christian Nilsson har bred erfarenhet från marknadsföring med bakgrund från både kund- och byråsidan, senast från kommunikationsbyrån KAN.

– Vi ser det lite som en trestegsraket: först måste kunderna se produkten, sedan måste de förstå hur den fungerar och därefter känna sig trygga med att någonting som du tidigare har haft på huvudet, hjälmen, nu kommer flytta ned till halsen i form av en airbag, säger han om den internationella etableringen.

– Vi har en ganska hög kännedom på våra nyckelmarknader utanför Sverige, eftersom Hövding sedan starten varit duktiga på att göra sig synliga. Vi har ju en produkt som är innovativ både i design och i sin teknologi. Nu måste vi bygga trovärdighet och sedan driva köp.

Hövding får draghjälp av att cyklismen, av både klimat- och hälsomässiga skäl, just nu växer i många Europeiska städer.

– Vi ser att cyklister har börjat använda Hövding till viss del i Danmark och Tyskland, där vi har växt otroligt mycket. Nu kan man se Hövding på gatorna, vilket bygger trovärdighet. Om man tittar på London läggs väldigt mycket pengar på att göra London till en mer cykelvänlig stad, samtidigt som det pratas mycket om att många cyklister känner sig osäkra i trafiken. På så sätt ser vi att vår produkt ligger rätt i tiden.

Ett tajtare samarbete mellan sälj och marknad ser Christian Nilsson som en avgörande del i att lyckas etablera Hövding utomlands.

– Även om online är en stor del av vår försäljning, är det av stor vikt för oss att finnas i butikerna i och med att vi har en produkt som folk vill känna och klämma på. Vi har någonting som vi kallar för fokusstäder, där vi satsar på att vinna en stad som därefter ger ringar på vattnet, istället för att ta oss ann ett helt land. Fokusstäder för oss är till exempel Stockholm, Köpenhamn, London och Hamburg. Vi jobbar tajt med vår säljorganisation och ser till att vi faktiskt finns i butikerna när vi börjar driva pr och annan marknadsföring.

Vad tror du kommer vara avgörande för hur väl ni lyckas?
– Jag tror att det bland annat handlar om att vara en del av den pågående diskussionen kring cykling, och säkerhet för cyklister. För oss handlar det inte bara om att vara ett alternativ till cykelhjälmen, utan vi ser på alla cyklister lite grann som cykelhjältar, som mår lite bättre och gör världen till en lite bättre plats. Det är också en del av vår pr och marknadsaktivering.

I Sverige gissar jag att vi är ganska medvetna om säkerhet i jämförelse med många andra länder. Finns det några utmaningar kring det när ni går in i andra länder?
– Ja, det stämmer, i och med att vi i Sverige har haft en cykellag som sagt att barn som cyklar måste ha hjälm upp till 15 år. Men jag vet att min son som är 13 tar av sig hjälmen när han cyklar runt hörnet, för att han tycker att den känns töntig. I andra länder ser absolut cykelmönstrena lite annorlunda ut, man kanske cyklar främst på fritiden och har inte för vana att ta cykeln till jobbet. Det är en av de utmaningar som vi får ta oss ann framöver.

– Men många av våra kunder kommer ifrån att aldrig ha haft hjälm innan, men har insett att de måste börja skydda sig och att Hövding är det bästa skyddet de kan ha. Den målgruppen försöker vi nå även utomlands. Vi ser till exempel en stor ökning av elcyklar i Tyskland just nu, där blir det mer aktuellt att skydda sig eftersom det är en annan typ av cykling som går lite snabbare, fortsätter han.

Vilka insikter från arbetet på den svenska marknaden tar ni med er i etableringen utomlands?
– Det är nog framför allt satsningen på fokusstäder. Vi har lärt oss att om vi gör en gemensam satsning i en stad som vi bearbetar utifrån själperspektiv i butiker och kedjor, så ger det en bra effekt. Vi har dessutom gått från att bara sälja i cykelbutiker till att sälja i sportkedjor och designbutiker, till exempel Designtorget i Sverige. Våra kunder är väldigt olika. Det handlar inte alltid om ett cykelintresse, utan ett intresse för kanske design eller tech. Så det är ytterligare en lärdom från Sverige: att finnas på olika typer av ställen.

Hövding Sverige AB är sedan 2015 noterat på Nasdaq First North och företaget har idag 38 medarbetare på huvudkontoret i Malmö. Hövding säljs i 16 länder runt om i världen.

Hövding jobbar med Malmö Reklambyrå och med lokala pr-byråer på de olika marknaderna.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se

Ämnen i artikeln:

Hövding

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.