Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Svenska varumärken förlorade hundra miljarder i värde under pandemin

Publicerad: 16 september 2021, 11:39

Svenska varumärken förlorade hundra miljarder i värde under pandemin.

Foto: ricochet64

Enligt en ny rapport har de 50 största varumärkena i Sverige förlorat tio procent av sitt värde under pandemin. Från att tillsammans ha varit värde över 1,1 biljon till drygt 950 miljarder.


Ämnen i artikeln:

VarumärkenIKEASpotify

Värdeminskningen ligger på samma nivå sett globalt där bolaget Brand finance har mätt de 500 största varumärkena i världen. Däremot har svenska varumärken tappat mer i värde än sina grannländer. En tioprocentig nedgång i Sverige jämfört med endast tre procent i Danmark och Finland medan Norges resultat efter pandemin lämnas oförändrat.

– Trots att Sveriges största varumärken har lidit under det gångna året på grund av pandemin så är det imponerande att ett så litet land som Sverige ändå är så starkt representerat i Brand Finance internationella rankinglistor säger Anna Brolin, vd på Brand Finance Sweden, som har gjort undersökningen.

Ikea dominerar listan

Däremot dominerar Sverige listan på de mest värdefulla varumärkena i Norden. Hela sex av dem har sitt ursprung i Sverige och listan toppas av möbeljätten Ikea. Varumärkets värde minskade dock med 16 procent, enligt rapporten, och förklaras med nedstängningar runtom i världen och minskade impulsköp i varuhusen. Bolaget beräknas nu vara värt knappt 160 miljarder kronor.

Spotify kvalar för första gången in på topp fem-listan över de mest värdefulla svenska varumärkena. Musikplattformens varumärkesvärde ökade med 27 procent, till 49.3 miljarder SEK, på grund av fler användare anslöt sig till tjänsten under pandemin samt etablering i 13 nya länder. 

Tio högst värderade varumärkena i Sverige

1. Ikea

2. Volvo

3. H&M

4. Spotify

5. Telia

6. Nordea

7. Scania

8. Ericsson

9. Vattenfall

10. Swedbank

Tio högst värderade varumärkena i Norden

1. Ikea (Sverige)

2. Volvo (Sverige)

3. H&M (Sverige)

4. Nokia (Finland)

5. Equinor (Norge)

6. Telenor Group (Norge)

7. Spotify (Sverige)

8 Lego (Danmark)

9. Telia (Sverige)

10. Nordea (Sverige)

 

Joakim Wedholm

Reporter

joakim.wedholm@resume.se

Ämnen i artikeln:

VarumärkenIKEASpotify

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.