Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Nyheter

Svenska varumärket lyfter kvinnlig kroppsbehåring – stoppas av Facebook

Publicerad: 17 Maj 2019, 09:03

Estrids reklamfilm var för explicit för Facebook.

Det nya skandinaviska rakhyvelsmärket Estrid lanseras med en kampanjfilm som lyfter kvinnors rätt till sin egen kroppsbehåring. Nu har Facebook blockat kampanjen för explicit innehåll.


Ämnen i artikeln:

InstagramFacebook

Estrid är ett nytt skandinaviskt rakhyvelsmärke som har den kvinnliga kroppen i fokus, bland annat genom det femsidiga rakbladets design som är optimerat för att följa kroppens kurvor och den större kroppsyta som många tjejer rakar sig på. Bakom varumärket står den unga entreprenörs-trion Amanda Westerbom, Ben Eliass och Alan Aygun tillsammans med modeprofilen och stylisten Nadia Kandil.

För att lansera Estrid har Nadia Kandil tagit fram en kampanjfilm med regissören Matilde Sköld (Bleck Out). Kampanjen frontas av några av Sveriges största influencers – så som Elsa Ekman, Cassandra Klatzkow och Olivia Bergman – som alla är aktiva inom frågor som feminism och kroppsaktivism.

Kampanjfilmen (se nedan), som syftar till att stärka Estrids budskap om kvinnors rätt till sin egen kroppsbehåring, visar bland annat hur profilerna badar, rakar sig och pratar om rakning. Vissa av de lättklädda delarna har Estrid själva censurerat.

Det räckte dock inte för Facebook. Estrids kampanjfilm har nu blivit blockerad från att skapa betalda annonser på både Facebooks och Instagrams plattform. Enligt Facebooks annonseringspolicy är det inte tillåtet med material som visar positionering eller för mycket hud, oavsett om det är utifrån ett utbildande eller konstnärligt perspektiv.

Kampanjfilmen ligger kvar lokalt på Estrids sidor, men på Estrid tror man att det bara att det är en tidsfråga innan de även plockas bort därifrån.

– Att vår film blockeras från både Instagam och Facebook säger allt om den patriarkala strukturen som styr och att kvinnokroppen alltid är objektifierad, oavsett om den visas i en neutral och icke sexuell situation, skriver Nadia Kandil till Resumé.

– Jag vill verkligen också fråga Facebook och Instagram: Hade ni blockat en manlig reklamfilm för rakning där en man står naken med en kort handduk omvirad kring höften, hade den blockats? Jag tror fan inte det, fortsätter hon.

Lukasz Lindell, kommunikationsansvarig på Facebook i Norden, skriver i ett mail till Resumé:

"Våra regler kring annonsering ställer höga krav på både annonserna och landningssidorna de leder till. Om annonsen eller landningssidan exempelvis innehåller nakenhet, kommer annonsen inte godkännas, inte heller om det finns sexuella anspelningar, vilket tolkningen är här. Det har ingen betydelse om det är män eller kvinnor som avbildas. Vi har också fått frågan av Estrid kring deras annons och förklarat vidare hur våra annonsregler är utformade”.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se


Ämnen i artikeln:

InstagramFacebook

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.