Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

"Svenska webbyråer är dåliga på kundnytta"

Publicerad: 5 november 2008, 13:54

Teleoperatören Rebtel har anlitat digitala byrån Albert Ken för att öka trafiken till Rebtels tjänst. Skälet till att det blev Albert Ken är att byrån kan skapa affärsnytta, enligt Rebtels marknadsdirektör.


Patric Blixt. Foto: Stefan Tell

Ett viktigt skäl till att Rebtel har valt Albert Ken är att de är bra på att skapa nyttotjänster som är kopplade till kundens affärsstrategi, enligt Patric Blixt, marknadsdirektör på Rebtel. Det skiljer dem från andra svenska byråer, tycker han.
– Byråer som Farfar, Perfect Fools och Great Works belönas hela tiden. Men de tenderar att fastna på ytan med nyskapande idéer som inte är kopplade till långsiktiga strategier i en affärsmodell, säger Patric Blixt.

Albert Ken ska i första hand jobba med att driva trafik till Rebtels tjänst. Det handlar i första hand om organisk trafik. Organisk trafik är trafik som inte bygger på köpta annonsplatser utan som kommer till exempel via sökmotorer. I första hand ska de flytta Rebtel till förstaplatsen i sökresultaten.
– Just nu håller de på och ska bygga 244 landningssidor för lika många länder. Vi ska plocka upp miljontals sökningar och hamna som nummer ett på dem, säger Patric Blixt.

Det kommer dock dröja innan det syns några resultat. Det trafikdrivande arbetet är långsiktigt och Patric Blixt tror att de inte kommer att se några effekter förrän om tidigast ett halvår.
– Sökmotoroptimering kan ta år att bygga upp, det är ett oerhört systematiskt och tidskrävande arbete, säger han.

Men de är inte ensamma om att leta kunder via sökoptimering. Patric Blixt säger att alla är duktiga och når kanske 90 procents effektivitet i arbetet. Men en liten skillnad kan ge stora resultat, säger han.
– Kan vi lyckas till 91 procent ger det en otrolig return on investment, då kanske vi får 90 procent av trafiken.

Rebtel erbjuder internationella telefonsamtal via ip-telefoni. I dag är USA den viktigaste marknaden, där första generationens invandrare är en viktig målgrupp.
Konkurrenterna är telefonkort för internationella samtal som är mycket populära och omsätter 6,8 miljarder dollar årligen. Utöver det är det de traditionella mobiloperatörerna som är de viktigaste konkurrenterna.

Per Torberger

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.