Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Svenskar invaderar USA

Publicerad: 17 februari 2010, 11:01

Svenska Happycamper blir enda skandinaviska nätverksbolag då Digital Domain via nystartade dotterbolaget The Mothership inleder slaget om den amerikanska reklammarknaden. Digital Domain har bland annat vunnit en Oscar för Benjamin Button och ligger bakom specialeffekterna i 2012.


Från vänster: Robert Karlsson - grundare, ägare, 3D supervisor, Manne Sjögren, producent, Project Manager, Andrés Rosas Hott - grundare, ägare, Creative Director.

I dagarna landar The Mothership. Inför landningen har förtrupperna i samarbete med The Mothership banat väg för en framgångsrik invasion. En av dessa består av svenska motion-design-bolaget Happycamper.

Företaget har i hemlighet och under cirka ett halvt år pitchat på en rad spännande projekt på den amerikanska reklammarknaden:

– The Mothership launchas idag och vi är dess enda skandinaviska nätverksbolag. Vi hoppas att detta ska ge ett antal intressanta jobb. Inte minst med tanke på att vi även kan utnyttja Digital Domains muskler i projekt på vår egen marknad, säger Manne Sjögren, producent på Happycamper och tillika projektledare för samarbetet med The Mothership.

Happycamper har funnits i cirka ett år och är ett motion-design-bolag, vilket innebär att man producerar grafiska reklamfilmer samt tar fram idéer och koncept som bär hela vägen till produktion. Företaget består endast av tre medarbetare, men dessa har lång erfarenhet inom området och har arbetat på alltifrån The Chimney Pot, Swiss och Fido Film till Filmtecknarna. Därutöver har Happycamper ett större nätverk att tillgå. Vilka amerikanska pitchar som Happycamper har deltagit i/deltar i vill man inte gå in på:

– Vi har inga officella kontrakt ännu, men det är inte så konstigt eftersom det är först nu som The Mothership lanseras. Digital Domain har länge haft kunder inom reklambranschen och därför har man nu skapat ett dotterbolag inom området, säger Manne Sjögren.

I just fallet med The Mothership är planen att agera regissör för bolaget. Här har Happycamper exempelvis erfarenhet från att med ANDR BBDO producera och regissera 3D-animerad film för Hyresgästföreningen. Man har även regisserat IF:s senaste reklamfilmer med rått-animationer.

– Den amerikanska marknaden består i allt högre utsträckning av animerad film. En tydlig trend är att detta kommer mer och mer till Sverige, säger Manne Sjögren.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.