Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Nyheter

Svenskars sociala medier-användande har stannat av – upplevs som meningslöst

Publicerad: 15 Oktober 2019, 06:36

Bakslag för sociala medier-plattformarna i Sverige, Oatly sätter Brölk på förpackningarna samt Omnicom och Publicis tar hem Disneys stora mediebyråpitch. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

Svenskarna och InternetFacebookSociala medier

Nu släpps Internetstiftelsens årliga studie "Svenskarna och internet" som bygger på svar från intervjuer med 2706 personer som gjorde i februari till mars i år. Studien visar att svenskarnas Facebookanvändande minskar två procentenheter till 74 procent. Även det dagliga användandet minskar med två procentenheter till 51 procent. Studien visar att åtta av tio svenskar använder sociala medier, nära hundra procent i vissa grupper däribland studerande. Samtidigt har användartillväxten för även Instagram och Snapchat stannat av och ligger på ungefär samma nivåer som förra året enligt rapporten.När det kommer till de mest meningsfulla aktiviteterna hamnar Nyhetsappar, poddar och radioprogram samt film och video högst. Endast 24 procent anser att sociala medier är en meningsfull aktivitet och hela 40 procent beskriver som meningslöst i olika utsträckning. Endast i gruppen av personer födda utanför Norden är det fler som anser att tiden med sociala medier är meningsfullt.

Nu är sätter Oatly "Brölk" på förpackningarna
I händelsekedjan efter lanseringen av Oatlys omtalade kampanj "Spola Mjölken" varumärkesregistrerade havredrycksföretaget Arlas kampanjord som "Brölk", "Trölk", "Pjölk" och "Sölk" i mitten av september. Det senaste dygnet har Oatlys konsumenter börjat sprida bilder på en ljusblå Oatly-förpackning där "Brölk" och "Pjölk" har bytt ut Oatly på förpackningarna med varumärkeslöftet "havredryck deluxe".

Publicis och Omnicom delar på lukrativt Disney-konto
Publicis och Omnicom tog hem Disneys mediebyråpitch skriver Campaign.
Publicis får ansvaret för den nya streamingtjänsten Disney+ och företagets parker. Enligt Campaigns källor var det Publicis dataföretag Epsilon som gjorde att valet föll på nätverket. Omnicom har jobbat med Disneys filmdel sedan 2013. Enligt uppgifter är kontot värt uppemot 22 miljarder kronor. Disney spenderade omkring 1,5 miljarder förra året.

Mozilla visar skräckexempel på Youtubes algoritm
Mozilla, bolaget bakom webbläsaren Firefox, har lagt ut ett antal exempel på hur Youtubes rekommendationsalgoritm slår fel. Exemplen bygger på anekdoter som anonyma Youtube-användare har delat med sig av, som visar hur algoritmen lagt olämpligt innehåll. I ett av exemplen rekommenderas en användares barn ett klipp på tågolyckor efter att ha tittat på det animerade barnprogrammet "Thomas och vännerna". Det skriver The Next Web.

ICA samlade in 5,4 miljoner för mer jämställd fotboll
I samband med fotbolls-VM samlade ICA-butikerna in pengar till Svenska fotbollförbundets initiativ, "Alla är olika - olika är bra", genom att sälja ett antal blågula produkter. Pengarna kommer nu på olika sätt få fler tjejer att spela fotboll vilket genererade 5,4 miljoner i intäkter. Det skriver ICA i ett pressmeddelande.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.