Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Nyheter
Publicerad: 8 november 2007, 12:21
I USA har den nya coladrycken Vanilla Coke redan blivit en försäljningsframgång. Nu hoppas man på samma succé även bland svenska konsumenter, när Coca-Cola lanserar Vanilla Coke i Sverige som tredje land i världen efter USA och Australien.
- Svenskar är nyfikna och extremt snabba på att ta till sig nyheter, så det är ingen slump att många internationella företag väljer att introducera nyheter just i Sverige, säger Catharina Stackelberg, vd på Coca-Cola i Sverige, i en intervju i amerikanska CNN i morse.Vanilla Coke är en del av en ny vaniljtrend, där vanilj placeras i nya kombinationer. Redan innan vaniljcolan, lanserades vaniljvodka för ett tag sedan.- Det finns en stark vaniljtrend som avspeglar sig i våra marknadsundersökningar. Också i smakprovningar märker vi en efterfrågan på vanilj som vi nu kan möta, säger Catharina Stackelberg.Redan den 11 november kommer Vanilla Coke ut i den svenska handeln. Enligt Rickard Sjöberg, informationschef på Coca-Cola är PR är en viktig del av lanseringen och där samarbetar Coca-Cola med Prime PR. Även andra aktiviteter kommer att ingå, men exakt vilka är fortfarande hemligt.Reklambyrå för Coca-Cola är Publicis Stockholm.
Pia Grahn