Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Sverige vägrar följa EU-regler om barnreklam

Publicerad: 4 Januari 2008, 10:01

Sverige vägrar följa EU:s regler om barnreklam. Konsumentminister Nyamko Sabuni räknar med att Sverige dras inför EG-domstolen: – Vi är redo att ta den fajten, säger hon till GP.


Nyamko Sabuni.

EU:s konsumentdirektorat har uppdraget att införa lika regler i hela unionen. Men på en punkt har Sverige i flera år vägrat följa EU-tjänstemännens order: i tv-kanaler som sänds från Sverige är reklam riktad till barn under 12 år förbjuden.

Detta har retat EU-tjänstemännen, som kallar den svenska hållningen ”arrogant och omöjlig att förhandla om”.

Det oroar inte konsumentminister Nyamko Sabuni, som i en intervju i GP räknar med att bli dragen inför EG-domstolen:

– Vår bedömning är att frågan inte ingår i EU-direktivet och att vi därför kan behålla förbudet, säger hon. För oss är det viktigt att skydda barnen. Ingen annan grupp har lika svårt att värja sig mot reklam.

– Vi ser inte barn som konsumenter. Reklam för produkter ska vända sig till vuxna. Om förbudet mot barnreklam skulle slopas blir det ännu mer för föräldrarna att hålla koll på och mer marknadsföring att hålla barnen borta från, säger hon till GP.

Om Sverige förlorar i EG-domstolen blir det böter och tvingande lagändring. Men det tar normalt minst två år från stämning till dom.

Leif Holmkvist

Reporter

leif.holmkvist@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.