Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag09.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Sverigedemokraterna bestrider Timbuktus stämning

Publicerad: 24 Januari 2019, 09:09

Foto: Johan Jönsson (Wikimedia Commons)

Timbuktu och musikförlaget Universal Music Publishing stämde i höstas Sverigedemokraterna för vad de menade var upphovsrättsbrott när partiet parafraserade en känd textrad från artisten på en av sina valaffischer. Nu överklagar Sverigedemokraterna stämningen.


Ämnen i artikeln:

TimbuktuSverigedemokraterna

Det var i valkampanjen 2018 som Sverigedemokraterna på en av sina valaffischer använde sig av copytexten "Alla vill till himmelen men ingen vill dö i vårdkön".

I november 2018 lämnade artisten Jason "Timbuktu" Diakité och hans musikförlag Universal Music Publishing in en stämningsansökan om upphovsrättsbrott då de menade att partiet stulit texten från Timbuktus "Alla vill till himmelen men ingen vill dö".

– För oss är det ett självklart upphovsrättsintrång. Vi har haft ett sånt här fall tidigare med ett företag som kör båt på Östersjön med Peter Lundblads "Ta mig till havet och gör mig till kung". Det var inga problem att vinna det målet, sade Universal music publishing vd Martin Ingeström till Kulturnyheterna i samband med att stämningsansökan lämnade in.

Nu väljer Sverigedemokraterna att bestrida stämningen, det rapporterar SVT. I ett svar till Stockholms tingsrätt skriver partiet att de själva kommit på texten och att varken låttiteln eller texten är upphovsrättsskyddade. De menar även att de inte lever upp till kraven på verkshöjd.

– Vi ser det som att den här låttexten, att man spinner på att man vill till himmelen, är så utbrett att man inte kan skapa ett upphovsrättsligt skydd för det, säger Niclas Karlsson, Sverigedemokraternas advokat, till SVT.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

TimbuktuSverigedemokraterna

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.