Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Sveriges Annonsörer prisas internationellt

Publicerad: 1 april 2019, 12:21

Peter Mackhé, chef mediefrågor på̊ Sveriges Annonsörer

I förra veckan prisades Sveriges Annonsörers "Guide för digital annonsering" internationellt med det åtråvärda priset WFA President's Award. Guiden jobbades fram av Sveriges Annonsörers Experteam Mediekvalité lanserades i januari 2019.


"Guide för digital annonsering" syftar till att förenkla för annonsörer att hålla kolla på sina digitala medieköp. I guiden hanteras begreppen pris, mätbarhet, räckvidd, viewability, brand safety och ad fraud. Guiden syftar till att hjälpa annonsörer att förstå och begära ökad tranparens i möte och användande av byråer, plattformar och andra partners.

Priset delades ut på förra veckans Global Marketer Week i Lissabon, en årlig konferens som arrangeras av World Federation of Advertisers (WFA), moderorganisationen för världens alla annonsörorganisationer och en intresseorganisation för världens 100 största annonsörer.

Priset syftar till att lyfta ett initiativ som gjort riktig skillnad för reklam- och kommunikationsindustrin.

Totalt var det åtta länder som prisades med utmärkelser i år, de var: Sverige, Australien, Brasilien, USA, Portugal, Turkiet, Slovenien och Frankrike.

– Sveriges Annonsörer har samlat några av de vassaste personerna på marknaden till Expertteam Mediékvalie. Vi har arbetat fram en enkel guide att reda ut och förklara svåra begrepp inom digital annonsering på ett lättförståeligt sätt, så att vi får samsyn i hela värdekedjan från annonsörer till mediebyråer och medier. Vi har fått ett otroligt stort gehör här i Sverige och det är extra roligt för teamet att vi nu även får ett internationellt pris för vårt arbete, säger Peter Mackhé, chef mediefrågor på̊ Sveriges Annonsörer i ett pressmeddelande.

Det är tredje gången bara unders de senaste åren som Sveriges Annonsörer prisas med WFA:s President's Award. 2017 prisades kampanjen "Reklam – inte bara störande" som syftade till att opinionsbilda kring reklamens roll i samhället och togs fram i samarbete med Forsman & Bodenfors. Och 2015 fick Sveriges Annonsörer pris för kampanjen "Trött på reklam? Vinn en resa till Nordkorea - landet utan reklam".

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.