Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Sveriges bästa kundtidningar

Publicerad: 16 maj 2008, 08:05

SAS och Sandvik tog hem priserna för bästa kundtidning när Guldbladet igår delades ut på Operaterassen i Stockholm.


Metalworking World och Seasons

Priserna delas ut av branschföreningen Sveriges Uppdragspublicister.

Här är alla vinnare:

Årets resestipendium delades ut till Susanna Rittner Bäckman från Tidningsmakarna.

Årets Kundtidning B2B : Metalworking World
Uppdragsgivare: Sandvik Coromant
Publicist: Spoon Publishing
Motivering: Det är en svår konst att popularisera tung industriproduktion. Men det går och plötsligt är det roligt att läsa om vevstakar. Välskrivna artiklar i samklang med hantverksmässig tidningslayout i kombination med att tidningen överträffar sina uppsatta mål ger Metalworking World priset som  Årets Kundtidning B2B.

Årets Kundtidning – konsument: Seasons
Uppdragsgivare: SAS Eurobonus
Publicist: Media Alliance
Motivering: Det går ut på att inspirera till resande, att få nya upplevelser och tjäna fler bonuspoäng. Ett kul uppdrag för en tidning som vänder sig till en publik som gärna provar sina vingar. Den här tidningen öppnar våra ögon för nya äventyr med hjälp av bra journalistik i en läcker förpackning som ger Seasons priset som Årets Kundtidning B2C.

Årets Personal/Interntidning: Steel!
Uppdragsgivare: SSAB
Publicist: Uffe Skrivare/SSAB/ TC Henschel
Motivering: En ny koncerntidning som med ett tilltalande format och många intressanta reportage ger en bred inblick i företaget, både för medarbetare och externa läsare.  En "hård" bransch får en trevlig mjuk ton och därför vinner SSAB:s Steel! priset som Årets Personal/interntidning 2008.

Årets Medlemstidning: Trossen
Uppdragsgivare: Svenska Sjöräddningssällskapet
Publicist: Tidningskompaniet
Motivering: Lycklig måste den organisation vara som får en tidning som inte bara bjuder på livets nödtorft utan guldkant för dem som räddar liv. Den här tidningen skulle pryda vilken tidningshylla som helst med sina reportage och bilder som håller svensk elitnivå. Utan att känslan för den egna organisationen går förlorad. ”Trossen” tilldelas därför priset för bästa medlemstidning.

Bästa Journalistik: Access
Uppdragsgivare: Swebus AB
Publicist: Åkesson & Curry
Motivering: En personaltidning som varje anställd kan kasta sig över i vissheten att här finns äkta journalistisk glädje i smått och stort. Medarbetarna står i centrum och viljan att spegla deras vardag, med öppenhet och nyfikenhet, genomsyrar Access, som vinner priset för Bästa Journalistik.

Årets Nyhetsbrev: Private Banking
Uppdragsgivare Swedbank Private Banking
Publicist:  Redaktörerna.
Motivering: Ett nyhetsbrev som bjuder på rikligt med mervärde och generös kundnytta kräver mod av uppdragsgivaren. Mod att våga gå utanför de enkla reklambudskapens gränser. Uppdragsgivaren visar stort mod med detta nyhetsbrev som är högintressant för alla som är seriöst intresserade av ekonomi. Priset för Årets Nyhetsbrev går därför till Private Banking.

Bästa Formgivning: Volvo På Väg

Uppdragsgivare: Volvo Lastvagnar
Publicist: Tidningskompaniet
Motivering: En snygg och vältypograferad tidning som tar sin målgrupp på högsta allvar. Genom bildval, sympatisk ton och balanserad layout är tidskriften en modern produkt, såväl till utseende som innehåll. Här finns ett  riktigt gott hantverk.
Priset för Bästa Formgivning  går till Volvo På Väg.

Årets Bok: Familjehandboken
Uppdragsgivare: Barncancerfonden
Publicist: Snick-Snack
Motivering: Formgivning, innehåll och säker stilistik formar denna bok till en förtroendeingivande produkt. Den andas kvalitet och sakkunskap på varje sida och den lugna och strikta layouten harmonierar med det känsliga ämnet.. Familjehandboken vinner priset för Årets Bok.

Årets Årsredovisning: Årsredovisning TV4
Uppdragsgivare: TV4
Publicist: TC Henschel/TV4
Motivering: Magasinformatet gör denna årsredovisning till intressant läsning. Den beskriver verksamheten  och siffrorna på ett lättillgängligt sätt och innehåller spännande historia. Med tydlighet och ett vardagsnära språk vinner TV4:s  årsredovisning  priset för Årets Årsredovisning 2008.


Årets Nykomling: Roomservice Pro

Uppdragsgivare: Målaremästarna
Publicist: Appelberg
Motivering: Hela Sverige gör det själv. På helger, semestrar och kvällar. Att pyssla hemma har blivit den nya folkrörelsen. Det har denna tidning tagit fasta på och informerar och inspirerar proffsen på ett effektivt och elegant sätt – så att de sedan kan sprida godsakerna vidare till alla oss timellare. Tidskriften Roomservice Pro är därför Årets Nykomling.

Bästa Omslag: Magasinet Fotboll
Uppdragsgivare: Svenska Fotbollförbundet
Publicist: Tidningsmakarna
Motivering: Bästa Omslag utses av Guldbladsdagpubliken.

Juryn: Guldbladet

Ordförande Marianne Hühne von Seth, Poppius
Rolf van den Brink
, Dagens Media
Anders Ericson
, Sveriges Annonsörer
Anna-Pi Lennstrand
, Berghs
Björn Vingård
Vi i Villa
Cecilia Öster
, Electrolux

Tobias Rydergren

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.