Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Sveriges Bästa Mediebyrå

Publicerad: 24 april 2008, 12:45

Resumé och Sveriges Mediebyråers tävling utser Sveriges bästa mediebyrå. ”Årets Mediebyrå” är en av kategorierna inom StockholmMediaAward och presenteras i samband med StockholmMediaWeek den 8 maj på Hotel Rival.


Resumé i samarbete med Stockholm MediaWeek

Vi kan ni stolt presentera de  nominerade byråerna
Initiativ  Universal
OMD
PHD
Scream

Utnämningen av Årets Mediebyrå sker i samband med  StockholmMediaWeek  den 8 maj 2008 på Hotel Rival i  Stockholm

Så här går det till
I mars skickar Easyresearch och Resumé ut en webbenkät till era och övriga tävlingsanmälda byråers kunder, där de får svara på frågor om sin respektive mediebyrå.

Tyngdpunkten i enkäten ligger på vad som är viktigt vid val av mediebyrå samt betyg för respektive byrå. Enkäten omfattar frågor om kunskap, affärsvärden, administration/organisation och förmågor. Webbenkäten skickas ut i svensk version med möjlighet att svara även på engelska. Utöver det nöjd kund-index som fastställs med hjälp av webbenkäten väger vi även in variabler som byråns storlek och tillväxt de senaste åren.

Övrigt
Utnämningen av Årets Mediebyrå sker i samband med StockholmMediaWeek den 8 maj 2008 på Hotel Rival i Stockholm. För att kvalificeras till tävlingen krävs att minst tio stycken av dina kunder har besvarat enkäten. Deltagande byråer kommer att kunna köpa en rapport innehållande kundernas svar.

Läs mer om tävlingen och Stockholm MediaWeek

Kontakta: Emelina Lindberg (projektledare)
Tel: 08-736 30 91E-post

BAKGRUND
Sveriges Bästa Byrå (SBB) är en omfattande branschstudie för kommunikationsbranschen som består av en gedigen kundundersökning. Kundundersökningen bygger på intervjuer av 1600 kunder (marknadschefer och VD) som utifrån givna kriterier betygsatt det företag som gör deras marknadskommunikation. Undersökningen genomförs årligen av Resumé med hjälp av undersökningsföretaget Easyresearch. De bästa byråerna presenteras på en gala och därefter publiceras resultatet av undersökningen i tidningen och på webben.

SVERIGES BÄSTA MEDIEBYRÅ
Resumé lyfter nu ur kategorin mediebyrå ur SBB och genomför utnämningen av Sveriges Bästa Mediebyrå (SBM) tillsammans med Sveriges Mediebyråer (SMB). Till grund för utnämnandet ligger ovan nämnda branschstudie, samt ett antal bedömningsområden som utvecklats av Resumé i samråd med SMB. Utdelning av pris sker i samband med Stockholm Media Awards (SMA) på StockholmMediaWeek (SMW) den 9 maj 2007. Resumé presenterar sedan resultatet av undersökningen i Resumé den 10 maj 2007. Samarbetet syftar till att ge en utförlig och relevant bedömning av mediebyråbranschen. I projektgruppen för Sveriges Bästa Mediebyrå sitter Carl Wåreus , OMD, Göran af Klercker , Aegis Media, Karin Mattsson , Easyresearch och   Johan   Sandholm , Resumé.

TÄVLINGENS BEDÖMNINGSOMRÅDEN
Dessa områden skall bedömas och sedan viktas till ett slutligt resultat;

Nöjd kund-index 
- Index grundas på kunskap och åsikter inhämtade från respektive byrås kunder. Frågeställningarna hämtar vi från Resumés enkät SBB. Därtill adderas ett antal frågor av branschspecifik karaktär. Urvalet är respektive mediebyrås 10 största kunder, kompletterat med åtminstone fem kunder som byrån själv får välja ut.
- Bästa och sämsta resultatet stryks.
- Viktas 70 %.

Storlek          
- Mediebyråns byråintäkt är det mått vi använder.
- Intervallform.
- Viktas 5 %.

Tillväxt
- Mediebyråns utveckling tre år tillbaka i tiden.
- Baseras på byråintäkt
- Poängsättning.
- Viktas 25 % (12,5% för tillväxa i procent, 12,5% för tillväxt i kronor)

Nina Malmström

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.