Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Nyheter
Publicerad: 24 Februari 2010, 09:58
Det är inte bara diskmedlet Yes som är extra drygt hos Procter & Gamble. Samma gäller dess reklamfilmer. För att fira sitt 40-årsjubileum återanvänder företaget en reklamfilm från 1997, som på tv-planeten.se blivit framröstad till bästa reklamfilm.
Ämnen i artikeln:
Proctor & GambleI år firar Procter & Gamble 40-årsjubileum i Sverige. Storsäljaren Yes har bland annat utsetts till svenskarnas mest älskade varumärke. För att skapa extra feststämning kring jubileet har företaget låtit svenska folket rösta fram bästa reklamfilmen för Yes. Omröstningen har skett på tvplaneten.se och vinnaren är en reklamfilm från 1997. Den sänds första gången på torsdag denna vecka i TV4:
– Yes är älskat av konsumenterna och vi ville ge en nostalgitripp för dem som kommer ihåg reklamfilmen samt låta övriga som missat den eller helt enkelt var för unga då den gick också uppleva den, säger Beatrice Lindvall, nordisk mediechef på Procter & Gamble.
Det var Grey, idag Grey Stockholm som producerade reklamfilmen, medan mediebyrån är Mediacom.
Det låter billigt ändå att köra gamla reklamfilmer?
– Parallellt med vår gamla reklamfilm visar vi en nyinspelad film. Denna har gått i TV4 sedan december och berättar bland annat att man under en tid kan köpa en retroförpackning av Yes, säger Beatrice Lindvall.
I vissa reklamfilmer ska det räcka med en droppe Yes för att få rent en smutsig form. Det kan väl ändå inte stämma om jag exempelvis har inbrända lasagnerester?
– Det får du ta med kommunikationschefen, som har alla data kring tester runt Yes, säger Beatrice Lindvall.
Karl-Johan Byttner
Ämnen i artikeln:
Proctor & Gamble