Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag30.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Sveriges första förlossningsförsäkring hyllar #mammastygn inför mors dag

Publicerad: 22 Maj 2019, 08:28

Moderna Försäkringar lanserar en försäkring för förlossningssjukvård i samarbete med reklambyrån River och Lennox PR. Kampanjen uppmärksammar den dryga miljon stygn som sys under förlossningar i Sverige årligen.


Ämnen i artikeln:

RiverLennox PR

Ur ett historiskt perspektiv har förlossningsskador, till exempel muskelbristningar i bäckenbotten, undantagits av försäkringsbolagen bara därför att de är orsakade av en förlossning eller ett kejsarsnitt. Moderna Försäkringar är först ut i Sverige med att ändra på det i både sin sjuk- och olycksfallsförsäkring och en helt ny vårdförsäkring.

– Förlossningsskador är ett ämne som omges av okunskap och tabun. Det var viktigt att göra en varm och lyhörd kampanj som påminner om att en muskelskada är en muskelskada, oavsett hur den kom till. Vi är väldigt stolta över En miljon #mammastygn, säger Henrik Looser, marknadschef för privatmarknad hos Moderna Försäkringar i ett pressmeddelande.

Initiativtagaren till förlossningsförsäkringen är Eva Jarnhäll som arbetar på Moderna Försäkringars så riskbedömare, men också är utbildad operationssjuksköterska och själv förlossningsskadad. Hennes insikter ligger till grund för försäkringarna och för kampanjen.

– Mammastygn är ett direkt resultat av ett större insiktsarbete som genomfördes under det gångna året. Behovet av en förnyad syn på försäkringar under och efter förlossning blev väldigt tydligt. En fördel med att vi är en mindre aktör är att vi väldigt snabbt kan anpassa oss efter det målgruppen berättar för oss, säger Anna Kilander som är ansvarig för kundinsiktsarbetet hos Moderna Försäkringar.

– Utmaningen var att vara uppriktiga utan att skrämmas. Broderier är tätt knutna till kvinnohistorien och har också fått en uppsving under de senaste åren med moderna, aktivistiska uttryck. De är den perfekta hyllningen av de stygn som nästan alla som föder barn får i samband med sina förlossningar, säger Malin Evrenos, creative director och copy på River i en kommentar.

Kampanjen lanseras på en särskild kampanjsajt, i sociala medier, online och i printannonser med ett grafiskt uttryck helt baserat på broderade korsstygn. Därtill har handbroderade dukar skickats ut till utvalda kvinnor som bidragit till att lyfta frågan.

Arbetsgrupp

River
Zeke Tastas – CD
Richard Teroni – Planner
Malin Evrenos – CD & copywriter
Alexia Rahm – Projektledare
Joakim Falk – Brodyr
Joakim Millqvist – Film
Kim Herrström (Isbit) – Animationer till film
Mika Källqvist – Produktionsledare
Henrik Ringdahl – AD / grafisk formgivare
Mia Hallsten – Grafisk formgivare
Jessica Cederberg – Grafisk formgivare
Erik Nordström – Copywriter

Lennox PR
Elin Ahldén – Strateg
Saga Nurmi – Projektledare

Moderna Försäkringar
Henrik Looser – Marknadschef
Kajsa Ihre – Copywriter
Eva Jarnhäll – Sakkunnig
Lina Holmén – Produktansvarig
Anna Kilander – Ansvarig kundinsikter
Jonas Frid – chef Erbjudande och Marknad
Victor Runeberg – Projektledare

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

RiverLennox PR

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.