Nyheter
Sveriges första guld till Åkestam Holst
Publicerad: 16 juni 2008, 18:59
Åkestam Holst tre nomineringar i kategorin Promo gav ikväll utdelning. Göran Åkestam fick ta emot festivalens första svenska guldlejon på scenen.
CdF
Claes de Faire
CANNES. Redan igår tog Åkestam Holst ut en del av segern och gladdes åt de tre nomineringarna.
Vid kvällens gala fick byrån ett guldlejon för kampanjen ”Hatch an egg” för Playground.
Kampanjen belönades dessutom med ett bronslejon.
Göran Åkestam tog hem Sveriges första Guldlejon. Foto: Sören Andersson
– Det kändes fantastiskt roligt att vi fick ett guldlejon. Det är otroligt stort, sa Jesper Holst, som dessutom sitter i juryn för Promo.
Family Business belönades med ett bronslejon för kampanjen ”Absolut Disco” som man gjort för Vin & Sprit.
Grand Prix i Promo går till BBDO New York för sitt arbete för HBO och ”Voyeur integrated campaign”.
– Det är ett exempel på en enastående kampanj av vår tid, sa juryns ordförande Armin Jochum.
Enligt juryns ordförande var Åkestam Holsts arbete aldrig aktuellt för ett Grand Prix.
Läs mer om Cannes Lions i veckans nummer av Resumés papperstidning.