Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Sveriges Radio tog hem spelet

Publicerad: 8 november 2007, 12:21

Vinnarna i webbranschens Oscarsgala, Webbspelen, har avgjorts. Första och största priset plockar Sveriges Radio hem för webbplatsen sr.se.


I går kväll avslutades årets omgång av Webbspelen, den fjärde i ordningen. 315 bidrag tävlade i nio kategorier. Sveriges Radios sajt sr.se plockade hem guldstjärna (förstaplats) i kategorin Bästa webbpublikation och tog också hem Grand Prix, priset till det bästa tävlingsbidraget alla kategorier.- Efter mycket diskuterande fastnade vi för sr.se. Det gjorde vi för att sajten visade hur det nya mediet, internet i grunden kan förnya det gamla mediet, radion. Jag tror att vi kommer att få ett helt nytt sätt att umgås med radio genom internet, och där har sr.se brutit ny mark på ett sätt som är spännande och förtjänar att uppmärksammas. Jag är i Santa Monica i Kalifornien och har här inlett dagen med att gå in på sr.se och låta dess ljud bli min ledsagare på morgonen, säger juryns ordförande Carl Bildt.Juryns beslut lyder: "När alla mest pratar om framtidens integrerade medier gör Sveriges Radio verklighet av visionen. Med välfungerande och aptitligt designade sr.se frigör man radion från tablåernas tyranni." (Producent: Moonwalk Sthlm)Silverstjärnor i kategorin gick till sourze.se (Producent: Sourze Media) och aftonbladet.se (Producent: Aftonbladet nya medier)Bäst i kategorin Bästa varumärkeskampanj var Burning heart records och rockbandet Millencolin (www.millencolin.com/onlinegames). Juryns motivering: "En mycket välgjord kampanj som låter besökarna prova på hur det är att vara rockstjärna i bandet Millencolin. Kampanjen är rock´n´roll!" (Producent: Farfar)Silverstjärnorna gick till Resource/Producer for a day (Producent: Familjen/Resource) och The Absolut Company/Legends (Producent: Springtime och Farfar)Bästa e-handelssajt blev Avanza.se. Juryns motivering: "Med funktionalitet och relevans, och utan att gå vilse i en annars obegriplig värld, lotsar Avanza oss till en lika säker som smidig affär." (Producent: Avanza)

Andraplatsen tog mytravel.se. (Producent: Moonwalk Sthlm)Ingen guldstjärna delades ut i kategorin Bästa företagssajt, "det saknades det där lilla extra". Tre silverstjärnor gick till www.sf-media.com (Producent: Luna Park), www.ica.se (Producent: Moonwalk Sthlm) och Vin & Sprit (Ottoboni Group).Bästa affärsnytta vanns av Caperio Strategi AB (www.caperio.se). Därför valde jurynS motivering löd: "I en tid när IT-investeringar och IT-marknaden viker ökar man omsättningen från 80 till 150 miljoner. Vinsten per anställd ökar med 5 gånger, och hela ökningen har kommit via webbförsäljning. Resultatet har uppnåtts genom att en beprövad affärsmodell för webbförsäljning applicerats på ett för företaget optimalt sätt." (Producent: ARETE)Silverstjärnorna gick till Avanza Fondkommission (Producent: Avanza) och Hultafors (Producent: Shout Netrelations AB).I kategorin Bästa tekniska innovation delades två guldstjärnor ut: En till Avanza.se och en till Burning Heart Records/Millencolin (www.millencolin.com/onlinegames).Juryns motivering: "Med kundnyttan i fokus visar Avanza hur man med innovativ höjd och interaktiv relevans låter webbsidan vara din personliga mäklare. (Producent: Avanza)""Därför Burning Heart Records/Millencolin: Med kommunikativ höjd i realtid och en responstid på millisekunder, lyckas Burning Heart Records på ett lustfyllt sätt fånga din uppmärksamhet i timmar." (Producent: Farfar)Silverpris gick till Storstockholms Lokaltrafik, SL. (Producent: Fusage)Ingen vann Bästa webbannons men SJ tog hem silverstjärnan (www.farfar.se/webbspelen2002/sj) (Producent: Farfar)Bästa kampanjeffekt tyckte juryn att H&Ms kampanj hade. H&M plockade därför inte hem första pris."Med ett vågat grepp, som dragits hela vägen ut, har man lyckats öka köpintentionen med 300% hos en redan kräsen målgrupp. Kampanjen har varit konsekvent och genomförts i alla media, men det är extra kul att webben varit kampanjens motor." (Producent: Moonwalk Sthlm)Volvo Cars Sweden vann silverstjärnan. (Producent: Forsman & Bodenfors)I Bästa intranät/extranät blev det inget guld, däremot två silver. Ett till Astrazeneca PS&L (Producent: Framfab Sverige) och ett till Friluftsfrämjandet (Producent: GCAD).

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.