Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag07.03.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

"Sveriges roligaste och svåraste jobb"

Publicerad: 24 Oktober 2009, 07:31

Hon har varit med sedan starten av Amelia. Men för två år sedan värvades Åsa Lundegård till Icakuriren. Nu gör hon come-back som chefredaktör.


Ämnen i artikeln:

IcakurirenAnn FredlundÅsa LundegårdAmelia

Åsa Lundegård.

När Åsa Lundegård lämnade Amelia för två år sedan var hon redaktionschef och Ann Fredlund var tidningens chefredaktör. Nu tar hon över Ann Fredlunds jobb, men har kvar henne som chef i rollen som förlagsredaktör.
– Amelia Adamo och Ann Fredlund är de viktigaste cheferna under min karriär och att få fortsätta jobba med Ann är bara en förmån.

Varför tackade du ja till jobbet?
– Därför att det är Sveriges svåraste och roligaste jobb.

Svåraste?
– Ja. Det är den mest konkurrentutsatta delen av tidskriftsbranschen. Trots att Amelia är en framgångsrik tidning går det aldrig att vara en förvaltande chefredaktör. Du måste hela tiden förnya tidningen.

Roligaste?
– Det hänger ihop med att det är svårt. Jag gillar att grotta ner mig i tidningsmakandet.

Hur känns det att lämna Icakuriren efter bara två år?
– Det är en fantastisk redaktion och jag tror att jag har tankat ner mina kunskaper till dem, så jag är inte orolig för tidningen. Sedan får man förstås mycket vänner när man jobbar hårt ihop. Så det tråkigaste blir att lämna den delen som inte är direkt knuten till arbetslivet.

Har ni någon efterträdare klar på Icakuriren?
– Nej. Det här har gått fort. Jag fick frågan för mindre än två veckor sedan. Det är förlagschefen Maria Croon som nu ska rekrytera en efterträdare.
– Jag har också tre månaders uppsägningstid så jag vill göra en bra överlämning. Det är ingen brådska att ta över Amelia.

Forma har i år startat Amelia-konkurrenten Kattis & Co. Har du jobbat med den?
– Nej. Jag har haft fullt upp med Ica-kuriren.

Ann Fredlund motiverade bytet till Tara med att hon nu är mitt i målgruppen för den tidningen. Hur ligger du till jämfört med Amelias målgrupp?
– Jag är inte 34,5 år, men fick slinka igenom ändå. Det är kanske inte det viktigaste för att leda tidningen. De senaste åren har jag jobbat mycket med marknad och upplaga och känner mig mogen för uppgiften.

Tobias Rydergren

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.