Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Sveriges sista vinnare

Publicerad: 25 juni 2008, 07:56

Det blev inga vinster för de svenska byråerna på lördagen. Men Sverige kan glädja sig åt att svenskduon Tomas Mankovsky och Samuel Åkesson på Fallon London tog hem två silver i Film. Dessutom var Fredrik Bond på Sonny London framgångsrik med tre silver och ett brons.


Tomas och Samuel i Cannes. Foto: Linus Fremin.

CANNES: Silvrena är de första lejonen för duon som har gjort succé med sina omtalade kampanjer för Sony. Silvren fick de för ”Music pieces” för Sony Walkman. Den vann tidigare i år två pencils i den största brittiska reklamtävlingen D&AD och guld, silver och brons i Clio Awards för den kampanjen.

– Det känns skitkul att vinna två lejon. Det är en film som har fått väldigt bra genomslag och det är många som vet om den och gillar den, säger Tomas Mankovsky .

Hur är det att jobba med ett sånt stort varumärke som Sony?
– Det kan vara svårt då alla känner till varumärket. Vi ska liksom inte göra reklam för en mp3-spelare utan Sonys mp3-spelare och det sätter press på en. Men samtidigt får man ständigt ökat förtroende när det går bra, vilket det har gjort.

Hur känns det att göra reklam som når så många länder?
– Det är ju det som är kul. Det känns roligt att göra något riktigt bra som sedan når ut till hela världen, säger Tomas Mankovsky .

Några planer på att återvända till Sverige?
– Absolut . Och jag har fått fina erbjudanden. Men samtidigt känns det dumt att hoppa av den här båten när det går så bra här, så det får vänta ett tag till.

Även Fredrik Bond på Londonbyrån Sonny var framgångsrik med tre silver för bland annat Coors och ett brons i Film. Han hade sammanlagt tio nomineringar under hela festivalen.

Linus Fremin

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.